Od představení nových operačních systémů v čele s iOS 12 a macOS Mojave už uplynuly více než 3 měsíce, ve kterých probíhalo intenzivní beta testování. I já jsem si na svůj Mac betu macOS Mojave nainstaloval, díky čemuž jsem si na nový operační systém Maců stihl za ten čtvrtrok udělat vcelku pěkný obrázek. Co bych tedy o novém macOS 10.14 Mojave mohl říct?

Pokud scénu ohledně nových operačních systémů sledujete, tak určitě víte, že macOS 10.14 Mojave disponuje plnohodnotným tmavých režimem (konečně). Samozřejmě nesmí chybět viditelné zrychlení celého systému. Dále jsme se dočkali nových a přepracovaných aplikací, změny v pořizování snímků obrazovky a v neposlední řadě také tzv. sad, které můžete používat pro lepší organizaci souborů. Pojďme si ale všechny tyto novinky rozebrat trochu více dopodrobna.

Od luxusního a moderního designu…

Právě design je to, v čem se nový macOS změnil asi úplně nejvíce. Tmavý režim už na mém Macu beru jako samozřejmost a ani už si vlastně neuvědomuji, že by neměl být součástí macOS. Osobně si totiž myslím, že tmavé barvy mají větší nádech luxusu, než opačné světlé barvy. Hlavně je tmavá barvy příjemnější v noci, kdy se nemusíte obávat toho, že by vám světlé prostředí „vypálilo“ oči. Nejlepší na tom je, že se Apple snaží tmavý mód přenést opravdu úplně všude, a když myslím všude, tak opravdu všude. Je samozřejmě součástí rozhraní aplikací třetích stran a tam, kde má tmavý režim být, tam taky povětšinou je. Avšak je pravda, že například ve Photoshopu už se mi několik verzí macOS objevuje při ukládání souboru světlé místo, které by Apple mohl opravit. Tmavý režim tedy funguje více, než dobře.

Další novinkou, která se týká designu, jsou velice příjemné dynamické tapety. Možná si nejste úplně jisti, co si pod pojmem dynamické tapety máte představit. Jedná se o sadu 16 tapet, které se dynamicky mění podle toho, kolik je zrovna hodin. Pokud váš Mac otevřete ráno, tak se můžete těšit na krásnou, světlou tapetu, která ve vás probudí tvůrčího ducha. Odpoledne tapeta začne pomaličku tmavnout a jakmile se začne překrývat den s nocí, tak jsou tapety až strašidelně tmavé. Osobně jsem však měl s dynamickými tapetami problém – jednoduše mi nefungovaly a nestřídaly se. Vyřešila to až kompletní reinstalace systému macOS. Myslím si ale, že stejný problém měl jen malý zlomek uživatelů. Možná jsem byl jen ve špatný čas na špatném místě.

Poslední odstavec v sekci „design“ věnuji přepracovanému App Storu. Osobně si myslím, že právě přepracovaný App Store je to, co se Applu na macOS Mojave vůbec nepovedlo a dle ostatních recenzí na jiných portálech si myslím, že určitě nejsem sám. Uživatelské prostředí nového App Storu se momentálně může zdát jednodušší a přehlednější, avšak bohužel musím říct, že tomu tak není. Nevím proč, ale jednoduše mi na novém App Storu něco nevyhovuje. Nejspíše to, že je až zbytečně hodně inspirovaný App Storem z iOS. Každopádně, Apple si je plně vědom toho, že nový App Stor plno uživatelům nevyhovuje a usilovně pracuje na nápravě. Uvidíme, s čím Apple přijde.

V macOS Mojave se taktéž dočkala premiéry aplikace Diktafon – tzn. jakýsi záznamník, který funguje podobně jako v iOS. Dále byly také představeny aplikace Domácnost, Akcie a News. Poslední jmenovaná avšak není pro Česko dostupná.

…přes sady a přepracované snímky obrazovky…

Sady (v angličtině možná o něco příjemnější název – stacks) vám pomohou s lepší organizací plochy. Osobně se snažím mít pracovní plochu čistou, a proto tuhle funkci nějak závratně nevyužívám, avšak myslím si, že se zde určitě najdou uživatelé, kteří si sady oblíbí. Dejme tomu, že máte na ploše několik souborů – od obrázků, přes dokumenty až po například filmy. Pokud se rozhodnete použít sady, tak se všechny soubory, které jsou stejného typu, sloučí pod jednu sadu. Po použití sad tedy na ploše nebudete mít milion ikonek, ale pouze sadu obrázků, dokumentů, videí apod. Svým způsobem mi sady lehce připomínají seskupování notifikací v iOS 12.

Pokud se v macOS Mojave rozhodnete pořídit snímek obrazovky, opět si možná budete trošku připadat, jako kdybyste pracovali s iOS. Po vytvoření snímku obrazovky se v pravém dolním rohu objeví náhled snímku. Pokud na náhled kliknete, tak jej jednoduše ještě před uložením můžete upravovat pomocí anotací. Náhled ale neslouží pouze pro to, abyste mohli screenshot upravit. Osobně velice často náhled používám tehdy, kdy chci snímek obrazovky někomu poslat. Jednoduše náhled chytnu a přesunu jej do okénka Messengeru – nemusím tedy čekat na to, až se snímek obrazovky uloží a poté jej na ploše hledat. To samé platí i lokálně pro samotný systém – pokud nechcete, aby se snímek obrazovky uložil na plochu, tak jednoduše kurzorem chyťte náhled a přesuňte jej tam, kde se má výsledný snímek obrazovky uložit. V tomto případě musím Apple za inspiraci z iOS pochválit.

…až po samotné zrychlení a větší plynulost

Od první betaverze je to asi čtvrt roku a musím říct, že se za ten čtvrtrok Applu podařilo macOS Mojave vychytat téměř do úplné dokonalosti. Když jsem si nainstaloval první vývojářskou betu, tak jsem toho upřímně chvilku litoval. Celý systém se sekal, nebyl plynulý a občas jsem měl opravdu chuť Mac vzít a vyhodit z okna. Neustále pády aplikací, přehřívání Macu i tehdy, kdy se nic nedělo – tak tohle byla ze začátku má každodenní rutina. Avšak musím říct, že se Applu všechny mouchy podařilo vychytat a nyní macOS Mojave funguje tak, jak by měl.

Dle mého názoru je oproti High Sierra znatelně rychlejší a hlavně plynulejší. Osobně nemůžu soudit, ale myslím si, že po vzoru iOS 12 bude i macOS Mojave běžet na starších Macích a MacBoocích o dost lépe. Pokud má někdo z vás macOS Mojave nainstalovaný na nějakém starším Macu, tak nám určitě dejte do komentářů vědět, jestli je to oproti minulé verzi macOS lepší a nebo horší.

Závěr

Závěrem bych řekl, že macOS Mojave není vůbec špatný. Osobně jsem lehce poznamenaný prvními verzemi tohoto operačního systému, tudíž nejsem tak pozitivní, jak bych měl být. Pokud se však chystáte na Mojave z High Sierry přesedlat „až“ nyní, tak vám tento krok plně schvaluji. Opravdu se není čeho bát – nový tmavý režim a dynamické tapety si zamilujete. Přepracované fungování snímků obrazovky je také velice povedené. V neposlední řadě se můžete těšit na všeobecně rychlejší a plynulejší chod systému. Jediné, co vám možná nebude vyhovovat, je právě nový App Store – avšak přiznejme si, zas tolik času v něm na Macu netrávíme, tudíž to určitě skousneme.

macos_mojave_fb