Zavřít reklamu

Od představení nových služeb Applu nás děli již týden, za který jsme se dozvěděli o novinkách spoustu poměrně zajímavých informací. Spoustu z nich se však detailněji dozvíme až v průběhu letoška, jelikož Apple svým uživatelům nyní zpřístupnil jen a pouze službu Apple News+. Ta je však skutečně velmi zajímavá a nejednoho jablíčkáře díky svému širokému spektru obsahu zaujme. Bohužel v ní ale chybí dva důležití hráči – The New York Times (NYT) a The Washington Post (WP). A právě o snaze Applu vyjednat jejich vstup do služby se nyní dozvídáme díky zprávě Vanity Fair daleko více. 

Pokud jste si mysleli, že začal Apple s jednotlivými vydavatelstvími jednat jen pár měsíců před spuštěním služby, aby ji utajil před světem co nejdéle, jste na omylu. Ty největší ryby, mezi které The New York Times a The Washington Post bezesporu patří, totiž oslovil již zhruba před rokem. Jednání započal konkrétně Eddy Cue a to hned poté, co Apple dokončil nákup Texture, ze kterého Apple News+ svým způsobem vychází, jelikož nabízí stejnou službu. 

Cueho jednání s NYT a WP byla dle dostupných informací velmi intenzivní a plná nejrůznějších nabídek. Viceprezident Applu vyvíjel na obě vydavatelství velký tlak, přičemž několikrát v jednáních zazněl i slib o tom, že pokud noviny do služby vstoupí, stanou se díky Applu suverénně nejčtenějšími novinami světa. Zároveň Eddy nabízel určitou formu exkluzivity u některých témat, která měla zpracovávat právě jen tato privilegovaná média. Vyjednávání ale pohořela na neochotě Applu NYT a WP ustoupit v otázce zpřístupnění obsahu. Zatímco vydavatelství měla údajně chtít zpřístupnit jen určitou část obsahu (například jen denní výtisk novin bez archívu), kalifornský gigant měl trvat na tom, aby byl přístup předplatitelů k jejich obsahu neomezený. To by se ale NYT a WP absolutně nevyplatilo, jelikož již nějakou dobu provozují sami předplatné, za které čtenáři zaplatí stejnou nebo dokonce vyšší částku, než kterou Apple požaduje za vstup do News+. 

Bude velmi zajímavé sledovat, jak si služba v následujících měsících povede. O obavách vydavatelství z nízkých zisků jsme totiž slyšeli mnohokrát už před jejím spuštěním. Podle dostupných informací to navíc vypadá, že si některá vydavatelství vyjednala u Applu speciální podmínky, které jim umožňují mimo jiné ze služby bez větších problémů vystoupit. Vcelku jednoduše by se tak mohlo stát, že se služba kvůli odchodu hlavních pilířů sesype jako domeček z karet. Ale kdo ví, třeba se skutečně vize Applu naplní a uživatelé budou News+ předplácet ve velkém. 

Související články

Dnes nejčtenější