Strategický žáner je už od nepamäti jednou z najvyhľadávanejších herných záležitostí, čo sa ukazuje aj v dnešnej dobe. Táto kategória bola vždy tak trochu uprednostňovaná na platforme PC alebo MacOS, nakoľko ovládanie pomocou kombinácie myšky a klávesnice je omnoho pohodlnejšie a pohotovejšie, ako v prípade herného ovládača. V posledných mesiacoch však sledujeme obrovský boom v rámci platformy mobilných telefónov, ktoré sa stávajú najziskovejšími zariadeniami v zmysle herného priemyslu. Výnimkou preto nie sú ani strategické a ťahové tituly, ktoré predstavujú výborné odreagovanie od všetkých akčných hier. Na iPhony pred niekoľkými dňami dorazila jedna z najikonickejších herných značiek všetkých čias – Total War. Prvým predstaviteľom, ktorý sa okrem iPadov predstavil aj na jablčných telefónoch je ROME: Total War, ktorý si spolu s Medieval II, Shogun alebo Napoleon získal azda najväčšiu priazeň fanúšikovskej komunity.

O tento prídavok do virtuálnej knižnice App Store sa postaral publisher Feral Interactive, ktorý je známy optimalizáciou známych hier pre MacOS a iOS. Na tieto platformy nám spomínaní vydavatelia priniesli už nejeden skvelý počin, ktorý sme si mali možnosť zahrať či už na PC alebo konzolách Xbox One a PS4. Ich iniciatíva prínosu známych AAA hier na obrazovky jablčných tabletov a telefónov je viac než obdivuhodná, hlavne ak sa jedná o svetoznáme počiny, ktoré sa ukazujú na mobilných zariadeniach vôbec po prvý krát. Ako sa teda darilo hre ROME: Total War na iPhone?

Zložité ovládanie? Nemajte obavy

Priznám sa, že po ohlásení prevedenia tejto hry na iPhone som mal zmiešané pocity. Ako fanúšik série som sa na jednej strane nevedel dočkať, no zároveň som bol plný otázok a negatívnych očakávaní. Predsa len, jedným z mojich najobľúbenejších strategických počinov je Medieval II: Total War, na ktorý dodnes nedám dopustiť. Preto by pre mňa bol neúspech ROME na mobilných telefónoch veľkým sklamaním. Všetky očakávania sa pritom točili okolo otázky ovládania a prístupnosti. Jedna vec je pohodlne brázdiť myškou po hracej obrazovke, kde máte všetky funkcie, nastavenia a možnosti prehľadne zobrazené. V prípade smartfónov to už také jednoduché nie je. Stačí sa len pozrieť na logický fakt, ktorý hovorí o optimalizácii všetkých dostupných funkcií z veľkého hracieho monitora, na obrazovku ktorá sa vám takmer zmestí do dlane.

Pre nováčikov na poli série Total War je hneď v úvode hry prichystaný tutoriál v podobe odporúčaných postupov a rád, ktoré by mal hráč na ceste k úspechom dodržiavať. Herné pop-up okná sa dajú samozrejme aj vypnúť, no aj mierne pokročilým hráčom odporúčam si túto funkciu nechať pre všetky prípady zapnutú. Užívateľské rozhranie je na iPhone prepracované priam k dokonalosti, no s ohľadom na obmedzené veľkostné možnosti. V iOS verzii (ktorá je mimochodom už dva roky dostupná aj pre iPad) nájdete presne to isté, ako v prípade Desktop verzie. Okienka s popisom charakterov, diplomatických rokovaní medzi postavami alebo jednoduché opisy budov, vojsk alebo obsadených miest zaberajú celú obrazovku, no prepínanie medzi nimi je elegantne vyriešené formou šípok vľavo a vpravo. Multitasking v podobe zobrazenia hernej plochy a okienok akcií zároveň síce nie je možné, no v tomto prípade to ani nie je potrebné. Feral prepracoval ovládanie a systém zobrazenia herných daností naozaj až do posledných detailov.

Diplomatické a popisné okná sú vykonštruované naozaj prehľadne

Niekto sa určite môže oháňať faktom, že hra je vo svojej podobe na mobilnej obrazovke ťažšie viditeľná, s čím súvisí aj obtiažnejšia orientácia na hernej ploche. To je však fakt, s ktorým musíme počítať takmer pri každom prepracovanejšom mobilnom titule. Napriek tomu je zobrazenie ROME: Total War extrémne prehľadné a okrem niekoľkých počiatočných obštrukcií s náhodným klikaním na minimape v hornom rohu som nemal absolútne žiaden problém. Treba však uznať, že sa jedná o silu zvyku. Skalných fanúšikov série určite poteší informácia, že herné možnosti sú zoradené v rovnakom, resp. podobnom usporiadaní ako v prípade Desktop verzie. Nováčikov však tento fakt nijako neovplyvní, takže si budú musieť spôsob hry jednoducho osvojiť častejším hraním.

Iná platforma, rovnaký priebeh hry

Pokiaľ ste sa aspoň raz stretli s niektorým z titulov série Total War, priebeh hry ako aj hlavný cieľ vám musí byť jasný. Na začiatku kampane (ktorá je spomedzi dostupných módov samozrejme najzaujímavejšia) si vyberiete frakciu, s ktorou sa pokúsite o nadvládu nad všetkými ostatnými krajinami. Každá frakcia disponuje určitými benefitmi, či už sa jedná o kvalitnejšie vojsko, strategickú polohu alebo prístup k surovinám. Počas jednotlivých ťahov sa budete musieť popasovať so všetkými záležitosťami v podobe vojenských ťažení, diplomatických rokovaní, záškodníckych prác alebo obchodovania so surovinami. Každým ťahom naberajú vaše mestá na populácii, čím sa posilní ekonomika a následne aj naplní štátna pokladnica. Princíp hry je jednoduchý a zároveň veľmi prepracovaný, nakoľko diplomatickým počínaním a strategickým rozmiestnením postáv často získate viac ako obyčajnou vojnou. Klasikou v ságe Total War je takisto postupné zaraďovanie nových technológií, ktoré do hry pribúdajú s plynúcimi rokmi. Táto časť hry je pre mňa osobne tou najzaujímavejšou, no nezaostáva ani bojový systém, ktorý je samozrejme akčnejší.

Hracia plocha zobrazuje zaužívané informácie ako finančný stav, minimapu, počet a rozdelenie jednotiek, rok a ročné obdobie

Total

Najjednoduchším, no v mnohých prípadoch aj veľmi komplikujúcim spôsobom ako rozšíriť územie svojej frakcie je obliehanie nepriateľských miest a bojové stretnutie s vojskami protivníkov. Azda každý mi dá za pravdu, že brániť dané mesto je oveľa jednoduchšie ako naň útočiť. Je to spôsobené množstvom faktorov ako napríklad pomoc lukostreleckých veží, odolnosť hradieb alebo jednoducho bezpečnosť vlastného územia a zvýšená morálka vojska. Čo sa ale týka bojového systému, toho som sa obával najviac zo všetkého. Tvorcovia túto stránku hry ale natoľko prepracovali, že moje obavy sa rozplynuli ako obláčik na modrastej oblohe. Ovládanie bojových jednotiek je omnoho jednoduchšie, nakoľko okrem nemotorného klikania je možné vojakov jednoducho označiť „kreslením“ po obrazovke. V praxi to vyzerá asi takto: Po vyhliadnutí bojovej jednotky, ktorú chcete na poli ovládať ju jednoducho označíte pohybom prstov po obrazovke telefónu. Na nej sa vám zobrazí farebná čiara, ktorá označí všetkých vojakov nachádzajúcich sa v nakreslenom kruhu, alebo jednoducho vojakov cez ktorých čiara prechádza. Tento systém je veľmi efektívny hlavne pri rýchlom slede herných udalostí, pri ktorých vám nezostáva veľa času na systematické vyberanie jednotiek.

Celkové rozhranie je plne optimalizované pre obrazovku iPhonu, vďaka čomu je ovládanie bojových jednotiek veľmi jednoduché a inštinktívne

Verdikt

Do App Store prichádzajú denne desiatky až stovky herných titulov, ktoré sa snažia o prínos nových a revolučných prvkov do herného sveta. Feral Interactive však optimalizáciou hry ROME: Total War zvolil presne opačnú taktiku. Niečo, čo sa ľuďom páči, čo poznajú a čo majú radi. To všetko spolu so skutočnosťou, že si tento titul môžeme zahrať takmer všade, kam sa vyberieme, hovorí samo za seba. Total War je značkou, ktorá sa navždy zapísala do strategického žánru a jej optimalizácia pre mobilné telefóny to ešte viac utvrdzuje. Aj po niekoľkých rokoch od svojho vydania je hra stále pútavá, relaxačná a akčná zároveň. Nebudem tvrdiť, že sa iOS verzia pre iPhone môže rovnať tej pre PC alebo MacOS, pretože sa jedná o dve odlišné prvky. Málokto si namiesto pohodlného hrania na počítači alebo hernej konzole radšej vyberie mini obrazovku, na ktorej je ovládanie síce prehľadné, no oveľa náročnejšie ako pri použití myšky a klávesnice.

Bez okolkov však môžem povedať, že ROME: Total War priniesol so svojím príchodom na iPhone všeobecné presvedčenie, ktoré vyvracia názory kritikov o mobilnom hraní. Áno, na mobiloch sa pokojne dá zahrať aj komplexnejší strategický titul, ktorý toho ponúka oveľa viac ako bezhlavé klikanie po displeji. Pri hraní tohoto titulu som sa neubránil myšlienke, prečo sa táto geniálna sága presadila na mobilných zariadeniach až teraz. Technológia však postupuje každým dňom stále viac a viac dopredu, preto nám ostáva len dúfať, že sa na iPhonoch dočkáme viacerých kvalitných adaptácií po vzore Total War. Neváhajte a vybojujte si titul najväčšieho rímskeho impéria aj vy!

• Hra ROME: Total War pre iPhone je dostupná v App Store

[appbox appstore id1106831630]

Total