Recenze filmu The Circle: je skutečně podobný Applu?

Během včerejšího večera se v Bratislavě uskutečnila předpremiéra filmu The Circle, který si po shlédnutí trailerů spousta z nás spojovala se společností Apple. Neváhal jsem proto a pozvánku od mého kamaráda jsem přijal s tím, že se sám přesvědčím, zda se film skutečně točí okolo Applu. Nebudu vás zdržovat tím, že film jako klasicky začal o dvacet minut později a to i přesto, že v něm nebyly žádné reklamy a raději se rovnou pustíme do toho, zda je film skutečně pro fanoušky Applu.

Celý děj filmu se točí okolo psolečnosti Circle, která je velmi podobná Applu, ovšem pouze co se vizuální stránky týká. Sídlo Circle skutečně tvoří kruh stejně jako nový kampus Apple Park a v momentě, kdy se hlavní hrdinka ztvárněná Emmou Watson dostane přímo do zahrad a budov Circle, máte pocit že se procházíte po Apple Parku. Vizualizace, které Apple ukázal jsou ve filmu dokonale okopírované a vy se najednou ocitáte v sídle Applu a to nejen v okolí hlavní budovy Circle, ale také přímo v ní. Další podobností je pak postava Toma Hankse, která si říká Bailey a na první pohled v něm vidíte Steva Jobse. Opět však pouze vizuálně, kdy jsou prezentace Baileyho dokonalou kopií prezentací Jobse a to až do takové míry, že stejným způsobem sedí na židli, tleská nebo se vyjadřuje.

Fanoušky Applu však hned po prvním odstavci zklamu, zde totiž veškerá podobnost se společností Apple končí, tedy pokud nepočítám fakt, že vybavení vypadá stejně jako to od Applu, jen s tím rozdílem že na iMacu nebo iPhonu najdete logo Circle. Děj filmu se totiž odehrává v současnosti a i z technické stránky věci, pokud odmyslíte neomezenou výdrž baterií kamer, okolo kterých se velká část filmu točí, nejedná se z technického pohledu o žádné sci-fi. Děj filmu se točí okolo snahy společnosti The Circle ve které Emma Watson pracuje získat absolutní kontrolu nad všemi lidmi na světě a to pomocí registrace do něčeho, co bychom z našeho pohledu mohli přirovnat k Apple ID. Na rozdíl od Applu však Circle na soukromí uživatelů absolutně nedbá a naopak svého postavení v maximální míře zneužívá. Když později odhalí takzvaný transparentní život, kdy lidé budou každé své slovo, pohled, email, hovor nebo cokoli jiného přenášet online na síť, začne skutečná fantasmagorie.

Protože věřím, že mnoho z vás na film vyrazí nebudu prozrazovat jeho děj, ovšem pokud na něj vezmete někoho kdo Apple až tak moc nezná, je dobré mu vysvětlit, že s Applem tento film nemá nic společného. Námět není až tak špatný a to i přesto, že filmy o společnostech které chtějí ovládat naše životy jsme tu již měli, ovšem scénář je skutečně tragédie. Zhruba pětkrát se vám totiž stane, že přesně víte co se v následujících deseti minutách stane a jak to dopadne. Film vás za celé dvě hodiny ničím nepřekvapí a v každé jedné scéně již předem víte, jak skončí. Na druhou stranu musím říct, že film má spád a necelé dvě hodiny uběhnou rychleji než byste čekali.

Nikdo nic zbytečně neprotahuje a pořád se něco děje, ovšem vy přesně víte co se bude dít za pět minut a jak to dopadne, což z filmu dělá předvídatelnou podívanou. Pokud patříte mezi milovníky toma Hankse, je nutné říct, že si ve filmu zahraje zhruba deset minut a příliš prostoru v podstatě nedostává žádná z vedlejších rolí, vše se dvě hodiny točí jen a jen okolo Emmy Watson. Ta ovšem svou hlavní roli zvládla skvěle a i když nejsem žádný filmový kritik, musím ze svého laického pohledu říct, že se mi její herecký výkon skutečně líbil.

Abych to nějak ukončil a zbytečně vaše čtení neprotahoval, přemýšlím co říct závěrem. Pokud si film pustíte až ho budou dávat v televizi nebo bude za 3,99€ na Blu-ray, nebudete svého času zřejmě litovat. Ovšem do kina bych zcela upřímně vyrazil zřejmě na něco jiného a to i přes to, že pravý fanoušek Applu najde ve filmu spoustu vizuálních podobností, u nich to však celé co se týká podobnosti s Applem začíná a také končí.

The Circle

|
4