Klipsch R-15PMMiluju ten pocit a přitom jsem ho tak dlouho neměl až si ani nepamatuju kdy to bylo naposledy. Pocit kdy se nemůžete dočkat až doslova roztrháte krabici, dny předem přemýšlíte nad tím, jakou skladbu si pustíte jako první, už si děláte místo na stole a vše připravujete pro jediný moment. Pro moment kdy se na vašem stole zabydlí Klipsch.

A najednou je to tady Awolnation – Run, první co se ozývá celým bytem a terasou a já si připadám jako v úvodní scéně filmu 60 vteřin, kdy se procházím celým bytem a všude mi zní hudba. Repráčky totiž hudbu nehrají, ony ji posílají do každého koutu vašeho bytu, dávají jí prostor vyniknout a ukazují vám, jak hudba vlastně zní.

Ale abych se trošku uklidnil, co takhle začít hezky od začátku. Po pravdě řečeno když do Česka dorazily tři páry reproduktorů Klipsch R-15PM, bál jsem se že pánové CPT zaváhají a nedostanou se ke mě na stůl jako k prvnímu, to se však naštěstí nestalo a tak hned na úvod musím poděkovat za to, že jsem si je mohl poslechnout jako jeden z prvních.

Klipsch R15

Nejedná se totiž o klasické 2.0 k počítači, ale reproduktory, které i když na to nevypadají, jsou multimediální a hudbu do nich můžete posílat přes USB, přes které se připojí také k Macu, přes Bluetooth přímo ze svého iPhonu, přes Phono vstup nebo přes klasiky v podobě AUX a optického kabelu.

V balení najdete kromě pečlivě uložené dvojice repráků samozřejmě návod, propojovací WIRE kabel kterým propojíte oba reproduktory. Ten má skutečně velkroysou délku a rozhodně se nemusíte bát, že by vám nějaký ten centimetr chyběl, ať už máte stůl jak chcete velký. Kabel se našroubuje do konektorů a propojíte tak pravý a levý reproduktor. Nechybí pochopitelně ani RCA kabel pro připojení dalšího zdroje zvuku, USB kabel kterým propojíte pravý aktivní reproduktor s počítačem, kabel pro připojení do zásuvky a taktéž minimalistické dálkové ovládání.

Klipsch R-15PM

Pokud jste milovníci klasiky, zamilujete si je na první pohled. Klipsch totiž v tomto případě zvolil zcela klasický design reproduktorů v tom nejryzejším provedení. Reproduktory jsou uloženy v masivních dřevěných bednách, které dohromady váží 5 kilogramů. Váze odpovídá nejen masivnost kterou působí na první pohled, ale také velikost, i při 27″ iMacu se neztratí a je potřeba pamatovat na fakt, že vypadají skvěle, ale na skutečně velkém stole. Reproduktory co se designu týká ničím nepřekvapí, ale pro milovníky klasiky jsou skutečně krásné. Pokud hledáte nějaké designové šílenosti nebo novoty, pak otočte list.

Na zadní straně najdete samozřejmě porty a také bassreflexové otvory. Ze předu je pak klasický 5″ woofer a také jeden malý 1″ tweeter. Woofer má měděný vzhled, stejně jako logo Klipsch na přední straně reproduktorů. Jediný rozdíl z přední strany mezi levým a pravým aktivním reproduktorem je v tom, že na pravém je LED Dioda, která indikuje z jakého zdroje zrovna pouštíte a také další věci, které ovládáte pomocí dálkového ovladače, ke kterému se však ještě dostaneme. Kdyby vás LED didoda rušila, můžete ji zcela vypnout.

Klipsch R-15PM

K reproduktorům můžete připojit co vás jen napadne a to dokonce současně, vstup zvuku pak přepínáte jednoduše pomocí dálkového ovládání. Připojit zdroje zvuku je možné přes Bluetooth, 3,5mm Jack konektor, , RCA kabel nebo optický kabel a USB. Všechny tyto konektory najdete ze zadní strany pravého aktivního reproduktoru a taktéž nechybí ani výstup pro přídavný subwoofer. Připojit lze od počítače, přes smartphone až po gramofon skutečně cokoli. Reproduktory jsou aktivní a mají zesilovače takže žádný další zesilovač nepotřebujete. Já osobně připojil reproduktory k iMacu přes dodávané USB a následně jsem v nastaveních zvuku již jen jednoduše vybral dané reproduktory.

První, co zjistíte, je, že musíte začít poslochat hudbu, a i když například ty kluky z Handlové mám fakt rád, na tohle zkrátka nemají a na reprácích je to slyšet. Když si pustíte hudbu z Klipsch, nebudete ji dělit podle hudebníků, ale podle studií, ve kterých nahrávky vznikly, zatraceně to totiž pocítíte. Najednou tedy vytahuji ze šuplíku CD Amused to Death od Rogera Waterse a i když jej mám naposlouchané tak, že jsem si řekl že ho už nikdy nechci slyšet, tak dnes dělám výjimku a chci jej slyšet na mé nové hračce. Postupně sfoukávám prach z Deep Purple – Made in Japan a jejich nejnovějšího počinu Now What?!, stejně tak jako ze starého Dreho 2001 nebo ze Sashova alba Deluxe Edition.

Klipsch

Věřím že na tom budete stejně a najednou nebudete poslouchat hudbu, ale budete poslouchat hudbu na Klipsch R-15PM a i když jsou to reproduktory, které si nedáte do obýváku ale spíše do pracovny, zamilujete si je! Zvuk je totiž neuvěřitelně vyvážený. Jak jsem již několikrát psal, nemám rád reproduktory se zcela čistým zvukem, který není ničím specifický, tedy až na to, že je tak čistý, až se vám hudba vlastně nelíbí tak, jak by měla, protože slyšíte jen tóny bez nějaké specifikace. Zde je však vše vyváženo tím nejlepším možným způsobem a i když reproduktory mají svůj specifický zvuk, není nijak výrazný a nijak vás neomezuje. Zkrátka je to na té úrovni, kdy sice cítíte specifický zvuk Klipsch, ale zároveň čistotu jednotlivých nástrojů.

Zvuk je hutný a dokáže prostoupit celým vaším bytem. Na to, že se jedná o reproduktory 2.0, nechybí jim basy, které jsou na velmi dobré úrovni. Stejně tak je vyvážené podání středů a výšek, kde nic nedostává přednost. Basy jsou na skvělé úrovni a nějak mě nenapadá, proč bych si pořizoval externí subwoofer, snad jen kdybych chtěl hodně naštvat sousedy.

Klipsch remote

Co se mi strašně líbí, je fakt, že reproduktory sednou každému bez ohledu na hudbu, kterou poslouchá. Je totiž jedno, jestli na nich pouštíte Mariána Vargu, Dr. Dreho, Pink Floyd, Awolnation nebo cokoli jiného, vše zní skvěle, což jinými slovy vypovídá o již zmíněném vyvážení. Je skutečně jedno, zda dáváte přednost rocku, elektru, rapu nebo něčemu jinému, vždy si příjdete na své. Když už jsme u toho Mariána, tak upřímně v momentě kdy osolíte Suita po 1000 a jednej noci nebo jeho společný počin s Palem Hammelem Smutná Ranná Električka, bude vám skutečně běhat mráz po zádech a pochopíte, že jeho slova o tom, že dává lidem iluzi, jsou pravdivá.

Zcela neuvěřitelně pak zní reproduktory při poslechu mluveného slova, například když si pouštím DVTV, kde mají skutečně vynikající mikrofony, mám pocit že lidé ve studiu sedí vedle mě, což se mi nikdy předtím nestalo. Těžko se to popisuje, ale při poslouchání rozhovoru hlas doslova vystupuje z reproduktorů a máte pocit, že lidé stojí okolo vás a mluví s vámi, ne s moderátorem.

R15-PM

Na druhou stranu však reproduktory tím, že nemají žádné výrazné atmosférické zkreslení nejsou nejlepším řešením pro sledování filmů, tedy alespoň v mém případě. Chápu že někomu právě takový zvuk vyhovuje, ale to, co se mi líbí u hudby, nepreferuji u filmů. Zde bych naopak chtěl zkreslení, které dodá víc atmosféry a budete se cítit víc jako v kině, ovšem na druhou stranu se jedná o reproduktory, které si kupují většinou lidé do pracovny a u televizoru mají zcela jiné sound systémy.

Klipsch

Repráčky, které mi už zůstaly na stole!
A víte co vám řeknu na konec? Na seznamu věcí, které musím zažít než umřu, mi jedna věc chyběla: poslechnout si Klipsch a mít je doma. Takže připisuji na seznam a rovnou i odškrtávám, tohle totiž stálo skutečně za to! Já jsem dokonce tak spokojený, že jsem po několika letech vyměnil své Audioengine A2 za tuto hračku a nemohu si ji vynachválit! Pokud se podíváme, že se repráčky prodávají za 13 490Kč, respektive 499€, pak se jedná o skvělý poměr ceny a výkonu a rozhodně se v této cenové kategorii nedostanete na lepší kvalitu reproduktorů nebo zvuku. Můžete se samozřejmě dostat na jiné zvukové zabarvení, ale to už je o preferencích každého posluchače, nikoli o kvalitě zvuku jako takového.

Navíc jsem si stoprocentně jistý, že jsem zaplatil pět set eur za zvuk a nikoli za nějaké designové nesmysly, funkce, které v životě nevyužiji nebo cokoli podobného, ale skutečně za kvalitu zpracování a kvalitu reprodukce, která je zde zcela nezpochybnitelná a jsem moc rád, že si ji nyní mohu užívat každý den.

R15-PM klipsch