S čoraz náročnejším organizovaním aktivít v hrách to začína vyzerať tak, že už jedna obrazovka jednoducho nestačí. Herný zážitok sa v poslednom období zmenil a aj keď hráme single-player, z času na čas sa oplatí mať po svojom boku kolegu či člena rodiny, ktorý má k dispozícii druhú obrazovku a vraví vám, kam sa máte dostať, prečo sa tam máte dostať, respektíve vám na diaľku opraví dopravný prostriedok. V tomto prípade sa rozprávame o závodných autách a o novej závodnej hre od Electronic Arts, Need for Speed: Rivals.

K novému Need for Speed som sa dostal ako bezruký ku klavíru. Hra síce na prvý pohľad pôsobí, akoby EA jednoducho vzala staršie Hot Pursuit, obohatila ho o novú grafiku a autá. Lenže v skutočnosti to tak nie je. Okrem toho, že majú hráči opäť možnosť vybrať si jednu z dvoch frakcií – Policajti × Závodníci, ide zrejme o prvú hru, ktorá rozbila bariéru medzi single-playerovou kampaňou a multi-playerom. V Rivals už jednoducho rozlišujete medzi tým, či ste pripojení k internetu alebo nie. V oboch sa totiž stretávate s umelou inteligenciou, no ak ste online, pridajú sa k vám aj živí hráči z rôznych kútov sveta. Umelá inteligencia tu je skutočne na pokročilej úrovni a človek občas nevie rozlíšiť, či bojuje proti živej alebo virtuálnej entite. Kedykoľvek sa môže stať, že jednoducho pred vami preletí päť závodných áut a vy sa v roli policajta pokúsite všetkých z nich zatknúť. Zjednotenie single- a multiplayeru však so sebou prináša aj nevýhodu, že hru nemôžete pozastaviť tak, ako by ste to očakávali. Aj keď stlačíte Pause aby ste sa dostali do menu s mapou, hra v skutočnosti funguje aj ďalej a tak ju môžete plnohodnotne pozastaviť len vtedy, keď vstúpite do garáže.

NFSRPromotional2

Za obe frakcie vás čaká kampaň, v ktorej si človek sám zvolí svoju cestu – v každej kapitole má na výber z troch Speedlistov, teda zoznamov úloh, ktoré sa mnohokrát odlišujú a ak hráte za policajta, odvíja sa od nich aj ďalšie auto, ktoré odblokujete. Aj keď som popravde za ten čas strávil viac času za policajta ako za závodníka (pozn. k tomu sa dostaneme neskôr), príbeh policajta ma zaujal omnoho viac. Je totiž dynamický a kým v jednej úlohe šoférujete klasický policajný voz, v druhej úlohe sa musíte infiltrovať v nič-nehovoriacom červenom Ferrari. Avšak dôvod, prečo som nestrávil toľko hracieho času za závodníka, je agresivita policajtov.

Trúfnem si povedať, že tak agresívni policajti sa v Need for Speed neobjavili od doby starého Most Wanted a aj to premýšľam, či v Rivals nie sú ešte prísnejší. Ľahko sa vám totiž stane, že sa dostanete do naháňačky, kde sa vás snaží spacifikovať 10 policajných áut a ak sa tak stane, všetky získané peniaze SpeedPoint za danú reláciu sú nenávratne preč. Peniaze, ktoré totiž získate v hre, si musíte sami uskladniť v garáži, v opačnom prípade naozaj riskujete ich stratu. K ich strate dôjde okamžite po tom, ako sa vám na obrazovke zjaví nápis Busted alebo Wrecked. Vaše auto má totiž určitú životnosť a je veľmi dôležité, aby ste si ho opravovali v instantných opravovniach, teda na čerpacích staniciach. Naopak, policajti si na body nemusia dávať pozor – automaticky sa im ukladajú na účet.

Lamborghini photo at LamboCARS.com

Vozový park, ako aj herná mapa, sa oproti predchádzajúcich tituloch zmenšili. Nevedno, či to má na svedomí fakt, že ide o debut pre PS4 a Xbox One, alebo či sa bývalí zamestnanci Criterion Games rozhodli viac zamerať na herný zážitok. Za každú frakciu je v hre dostupných asi 25 áut, a ak nerátame varianty vozidiel, všetky sú jedinečné pre danú frakciu. Pre obe frakcie je dostupný len Aston Martin Vanquish z roku 2012, pretože tak rozhodli hráči v istej súťaži na Facebooku. Poprvýkrát sa do série oficiálne vrátili vozidlá od Ferrari, ktorých je šesť – 458 Italia, 458 Spider, 599 GTO, Enzo Ferrari, F12berlinetta a Ferrari FF. Rovnako sa do hry vrátil tuning, ktorý je ďaleko obsiahlejší ako vo všetkých posledných dieloch. Okrem možnosti kúpiť si výkonnostné súčiastky sa vracia možnosť zmeniť farbu auta, diskov a pribudli aj rôzne nálepky a paintjoby, či dokonca možnosť zmeniť si poznávaciu značku. Prítomná je aj jedna z arkádových vlastností, a to možnosť kupovať si zbrane proti súperom. Zbrane majú niekoľko úrovní a vo väčšine prípadov sa odlišujú. Príkladom zbraní môže byť elektromagnetický impulz, policajné barikády, helikoptéra alebo aj turbo na niekoľko sekúnd. Nárazníky, spoilery a typy diskov sú aj naďalej tabu. Keď som však už spomenul nakupovanie, nedá mi nespomenúť jednu dôležitú vlastnosť – ako policajt získavate nové autá zadarmo s vyšším levelom, no ako závodník si ich musíte zakúpiť v garáži.

ferrari-rain

Jednou z vecí, ktoré hráčov závodných hier zaujímajú, sú druhy závodov. Ponuka herných režimov je tu pomerne obmedzená, na druhú stranu to dokážu bohate vykompenzovať udalosti v hernom svete. Za policajtov máte k dispozícii závody typu Interceptor, Hot Pursuit a Rapid Response. V prvom režime sa jedná o naháňačku v otvorenom svete, kde musíte zatknúť jedného závodníka, v režime Hot Pursuit pre zmenu prebieha nelegálny závod a vy musíte zatknúť všetkých účastníkov predtým, ako dôjdu do cieľa. Režim Rapid Response pre zmenu vyskúša vaše šoférske schopnosti a vy tak musíte v stanovenom čase doraziť na stanovené miesto, pričom sa musíte snažiť vyhnúť kolíziám. Závody pritom nie sú nijak ohraničené a tak záleží len na vašej pozornosti, či sa vám bude dariť alebo omylom zabočíte nesprávnym smerom. V prípade, že hráte za závodníka, k vyššie uvedeným režimom pribudne aj režim Race, klasický závod, v ktorom sa nemusíte príliš báť policajtov. Výhodou v otvorenom svete je však aj to, že môžete kedykoľvek vyzvať iného závodníka na rýchly závod, k čomu vám stačí kliknúť len jedno jediné tlačítko. Hra je preto veľmi plynulá a je to poznať aj pri načítavaní závodov, kde vám stačí prísť k niektorému závodu a kliknúť na tlačítko pre jeho odštartovanie.

NFS-Rivals-Gameplay

Ovládanie vozidiel je naďalej arkádové, čo však neznamená, že nerozoznáte rozdiel medzi jazdou vo Ferrari a jazdou v Bentley. Osobne by som toto ovládanie vedel prirovnať k minuloročnému Need for Speed: Most Wanted, respektíve k Hot Pursuit z roku 2010. Rozhodne sa preto nedá povedať, že by sa autá ovládali tak zle ako v The Run, aj keď Rivals používa novšiu verziu toho istého enginu – Frostbite 3. Áno, stretávame sa s tým istým enginom, aký nájdeme aj v Battlefield 4. Prítomnosť enginu Frostbite je poznať na grafike a na jej prisúdených efektoch – najmä na daždi. Ten totiž vyzerá, akoby sem privítal priamo z Battlefieldu. Ak je grafika jednou z vecí, na ktorých vám záleží, potom je viac než jasné, že hra vyzerá omnoho lepšie na next-gen konzolách ako na PS3 či Xbox 360. Jedná sa pritom o jediný rozdiel, ktorý zvýhodňuje nové konzoly oproti starým. Hra zatiaľ nedostala žiadne DLC, čo je pozitívnou správou pre tých, ktorí zbierajú trofeje v hrách, respektíve pre tých, ktorí si chcú vychutnať celú hru bez ďalších spoplatnených dodatkov. Need for Speed: Rivals je dostupné pre PC, Xbox 360, PlayStation 3, Xbox One a PlayStation 4.

• Need for Speed: Rivals si môžete zakúpiť u slovenského predajcu Brloh.sk

Need for Speed Network pre iOS

Čo som však spomenul už v samotnom úvode článku, sú dodatočné aplikácie pre hry. Presne tak ako pri Battlefielde, aj pri Need for Speed sa stretávame s companion aplikáciou, ktorá je určená výhradne pre mobily a tablety. Aplikácia, ktorú EA vyvinulo pre hráčov Rivals, je v skutočnosti novšou verziou utility Autolog. Zmenil sa ale aj jej názov a s vydaním NFS Rivals pre konzoly a PC už aplikáciu a službu poznáme pod menom Need for Speed Network. Aby ste aplikáciu mohli používať, najprv musíte vlastniť hru a musíte byť zaregistrovaní v Origin. Po prepojení vášho účtu (respektíve k tomu dôjde automaticky, ak máte rovnaký prihlasovací e-mail aj na Xbox Live či PlayStation Network.

nfs-network-1

Po zapnutí a následnom prihlásení sa k vášmu Origin účtu sa iPad pokúsi automaticky pripojiť k vášmu PC alebo ku konzole, ak ju máte pripojenú k rovnakej WiFi sieti. Hlavným prvkom tejto aplikácie je mapa fiktívnej oblasti Redview County. Okrem možnosti navigovať sa k najbližšiemu závodu, či inej úlohe na mape je tu aj možnosť vydať sa do režimu OverWatch, na ktorý sa pozrieme neskôr. V aplikácií môžete sledovať aj vaše štatistiky, respektíve štatistiky ostatných hráčov, ktorých máte pridaných v zozname priateľov na Xbox Live alebo na PlayStation Network. Štatistiky tu sú až pozoruhodne detailné a dozviete sa v nich, ktoré závody vaši priatelia dokončili, ktorými radarmi prešli a koľko času strávili hraním hry. Poďme sa ale pozrieť na režim OverWatch.

Režim OverWatch vám, podobne ako Battlefield 4 Commander, umožní hrať cross-platform multiplayer s vami, ale aj s úplne inými hráčmi, ku ktorým sa hra napojí. V režime OverWatch môžete na diaľku hráčovi opraviť auto, doplniť nitro a tiež doplniť muníciu. Pomáhanie hráčom vás však stojí benzín, ktorý nájdete v spodnej časti obrazovky. Benzín je akousi alternatívou pre peniaze, pričom s každým levelom sa kapacita benzínu zvyšuje a doplní. Inou alternatívou, ak chcete naopak hráčovi okoreniť závod, je možnosť vyslať naňho helikoptéru, blokádu, respektíve mu dočasne znemožniť používanie technológií. Rovnako im môžete zadávať misie, ktoré nájdete v ľavom hornom rohu obrazovky. Misie trvajú určitý čas a ako odmenu za ne získate rôzne množstvo bodov, ak ich hráči úspešne dokončia v stanovenom limite.

nfs-network-2

Jednou z vecí, ktoré som však nepochopil, je spôsob, akým vás OverWatch pripája k hráčom – rivalom. Podľa všetkého to vyzerá tak, že aplikácia náhodne vyberie hráčov, ktorí v danej chvíli hrajú hru a načíta ich vo vašej aplikácií, keďže hra ukazuje hráčov aj vtedy, keď vy hráte v samostatnej hre. Ale ani zoznam hráčov nemusí byť náhodný – stalo sa mi totiž, že som tu natrafil na hráčov, s ktorými som len včera večer stretol na jednom serveri. Čiže je možnosť, že OverWatch sleduje práve takých hráčov, ku ktorým ste sa v minulosti pripojili v hre.

nfs-network-3