Společnost EA dnes oficiálně vydává SimCity na platformu Mac, tedy na počítače s operačním systémem Apple OS X. Protože hrám neholdujeme až tak jako naši kolegové z Gamesite.sk, nechali jsme recenzi na nich a přinášíme vám v den vydání SimCity na Mac recenzi PC verze, která je stejná jako verze pro OS X, sepsanou odborníky na počítačové hry. Hru si můžete na OS X zakoupit za 59,95€ přímo zde a o tom, zda se ji koupit vyplatí si více přečtete v následující recenzi.

Pamätám si, ako som hral Cities XL2012 a doslova si užíval výstavbu mesta. Mal som mesto s 200 000 obyvateľmi a mapa bola stále na 90% prázdna. Jednoducho bola to možnosť, postaviť si vlastný megalopolis. Niečo podobné fungovalo, aspoň sčasti, aj v predošlých dieloch SimCity. Nanešťastie od tohto kroku autori v SimCity 2013 upustili. Mestá teraz dostali nádych dedín s mrakodrapmi, netypickým a hnusným štvorcovým pôdorysom a prázdnym okolím. Ak si totižto ešte niekto pamätá na desať rokov staré SimCity 4, mestá mali síce menšiu rozlohu a 300 tisícové mesto už bolo fakt veľké, avšak všade dookola sa dalo stavať ďalej a ďalej. Taktiež hustota obyvateľstva bola v predošlom diele o čosi menšia. Teraz je mesto limitované na plochu 2×2 kilometre, pričom tieto plochy sú z deväťdesiatich percent na absolútnej rovinke. Je to škoda, hra totižto teraz dostáva veľmi miniatúrny pocit a zo stavania veľkomesta sa stáva stavanie predmestia s mrakodrapmi. Čo pôsobí trocha komicky.

Spark_2013-03-19_18-21-03

Čo sa týka noviniek, tých je v sérii hneď niekoľko. Konečne je v hre možné vytvárať cesty aj v inom než osem smernom smerovaní. Po novom je možné vytvoriť zakrivenú, kľukatú či kruhovú cestu. Akú len chcete. Mestá teda dostávajú hneď omnoho reálnejší vzhľad. Problémom je však už vopred spomínaná obmedzenosť miesta, a tak, koniec koncov, budete z dôvodov úspory miesta skoro všetky mestá stavať v štvorcovom patente. Z hry sa teda zase vytráca akýsi kreatívny duch spojený s vytváraním všakovakých tvarov a zakrivení ulíc. V hre je však ešte jedná skvelá vec, ktorá je spojená s ulicami. A tou sú inžinierske siete.

V predošlých SimCity bolo potrebné vždy po meste zaviesť isté rozvody. Z vodovodnej veže teda bolo za potreby priamo napojiť potrubie, ktoré priamo distribuovalo vodu do okolitých budov. Taktiež elektrina bola v predošlom diele distribuovaná priamo cez kontakt budov, keď bola elektráreň ďalej od mesta, bolo treba natiahnuť káble vysokého vedenia. V novom SimCity je však toto všetko riešené za pomoci ciest. Elektrina z elektrárne, voda z vodojemu a odpad do trubiek je generovaný a cez sieť ciest distribuovaný priamo. Voda, ktorá sa z vodovodnej veže dostane priamo do obehu, sa teda začne v podobe modrej guľky šíriť po ceste. Po tom, čo prejde okolo každej jednej budovy, tak sa z danej vody uberie časť a predá sa danej budove na použitie. Tak isto to funguje aj s elektrinou. Bočný produkt čistej vody je voda odpadová. Tá sa musí naopak prečerpať von z trubiek, a to za pomoci odpadovej rúry alebo, v lepšom prípade, čističky vody. Obe fungujú na rovnakom princípe. Jedna však vracia čistú a druhá špinavú vodu, ktorá, keď sa náhodou dostane opäť do obehu, môže spôsobiť vážne problémy.

Spark_2013-03-19_18-34-00

A tak, ako sa dá očistiť odpadová voda, dá sa v hre narábať podobným štýlom skoro s každým materiálom. Odpad sa dá recyklovať naspäť na plasty, zliatiny, kovy, a tie sa dajú následne využiť pri výstavbe veľkých projektov alebo pri lokálnej špecializovanej výrobe.

Špecifickým prvkom tejto hry je turizmus spojený s hotelmi a hotely s kasínami. Elektronika je spojená s ťažkým priemyslom, ťažký priemysel s ťažobným priemyslom. V novom SimCity je najzábavnejšou a zároveň najvýnosnejšou časťou priemysel a turizmus, ktorý budete vo svojom meste budovať. Časom, keď budete mať našetrených dosť peňazí, je možné si napríklad otvoriť fabriku na mikroprocesory, ktoré následne môžete predávať do sveta. Na ich výrobu však bude treba lokálny dovoz surovín z regiónu. Ak však tento lokálny dovoz nefunguje, je možné využiť dovoz surovín z globálneho trhu, ktorý je, samozrejme, omnoho drahší. Hra sa snaží simulovať akýsi ekonomický model reálneho sveta. Škoda, že nefunguje systém dopytu a ponuky. Vždy je teda výhodné produkovať vyššiu kategóriu produktu, keďže cena za ten nižší ho nikdy neprekoná. Slovo globálne je však len „pozlátko“. Reálne suroviny kupujete z akéhosi neobmedzeného zdroja. Okrem elektropriemyslu rovnako funguje aj ťažký a ťažobný priemysel, kde môžete predávať zliatiny, rudy, kovy, ropu a ich produkty. Jediným rozdielom je turizmus a gamblerský priemysel, kde predávate služby. „Las Vegas, here I come!“

Spark_2013-03-20_15-59-08

Každé mesto v danom regióne má svojho majiteľa, svoju ekonomiku a poväčšine aj svoje zameranie. V hre bude teda zobrazené klasické stĺpce dopytu po istých typoch, a to komerčných, rezidenčných alebo industriálnych zón. Ak však vo svojom meste, pre už spomínaný priestor, nie ste schopní postaviť napríklad dosť pracovných miest pre populáciu, je možné si zabrať na mape ďalšie mesto, v ktorom vystaviate len industriálne budovy. Čo sa stane s nezamestnanosťou obyvateľstva číslo jedna? Áno, začne rapídne klesať. V hre teda jednotlivé mestá v regióne fungujú ako reálne časti tela, ktoré sa navzájom dopĺňajú. Okrem dochádzania za prácou je medzi mestami za poplatok možné predávať aj inžinierske siete, verejné služby, smetiarov, posielať deti do iného mesta za vzdelaním… Jednoducho kooperácia a symbióza dvoch miest. A to môžete obe mestá riadiť sami alebo si na pomoc zavolať internetového priateľa.

Na mape budú okrem vašich minimiest aj miesta na postavenie takzvaných „Great Works“. Sú to stavby, ktoré vyžadujú enormný vklad peňazí a neskôr aj enormný vklad surovín potrebných na výstavbu. Každopádne keď tieto veľké projekty dostaviate, mestá v regióne, pripojené k tejto stavbe diaľnicou, budú zdieľať istý bonus. Ak postavíte medzinárodné letisko, zvýši to počet turistov v regióne. Pokiaľ postavíte archu, budete mať miesto, ktoré poskytne ďalšiu pracovnú silu pre región. Možností je veľa a táto novinka je veľmi príjemné spestrenie hry.

Spark_2013-03-19_18-32-01

Čo sa týka grafiky, hra má dynamicky spracovaný zvuk, a teda mesto pôsobí naozaj živím dojmom. Naopak, čo je trocha na škodu, je fakt, že hra pri priblížení na výškovú úroveň ulice nechá celé okolie zablúrované. Čo sa týka náročnosti na hardvér, hra dokáže ísť na najvyšších nastaveniach aj na starších zostavách. Svojím spôsobom je aj toto daň za obmedzený priestor na výstavbu miest, pretože presný opak sme videli pri Cities XL, kde hra vedela pri obyvateľstve 400 000+ poriadne zahriať každý jeden komponent. Škodou ostáva len to, že AI si vyberá cestu k cieľu vždy najkratším spôsobom, a teda pokiaľ aj otvoríte druhý „výpust“ na uvoľnenie zápchy, autá aj naďalej využívajú najkratšiu cestu, ktorá je, na počudovanie, stále preplnená. Treba dúfať, že toto ešte časom vyladí update.

Koniec koncov je SimCity fajn titul. Má mnoho chýb, na ktorých snáď vývojári ešte zapracujú. A keď nie vývojári, tak aspoň móderská komunita, ktorá sa okolo hry už začala celkom rozmáhať. Je len škoda, že momentálne už prestalo po dvadsiatich hodinách, strávených v hre SimCity, sa môže dostaviť nuda a hru si na dlhé týždne nezapnete, ba dokonca na ňu zabudnete. A možno časom, keď príde nejaká zmena, ju náhodou nájdete zapadnutú niekde v zásuvke a opäť sa k nej zasa na pár desiatok hodín vrátite.

Spark_2013-03-19_18-53-31