Vždy když čtu knihu o nějaké osobnosti, snažím se vybrat autobiografii nebo alespoň pohled člověka, který se k této osobě dostal co nejblíže. V minulosti jsem tak přečetl Agassiho Open, příběh Michaela Phelpse nebo životopis Jordana, Messiho, Ruperta Murdocha, Steva Wozniaka a dalších výjimečných lidí. Nečtu knihy proto, abych zabil čas, čtu knihy abych se dozvěděl něco zajímavého, zajímavou myšlenku od lidí, ke kterým mám úctu za to co dokázali. Zpravidla najdu v podobných biografiích nebo autobiografiích jednu, maximálně dvě myšlenky které si skutečně zaryji do paměti a provází mě dalších několik měsíců nebo let. iLeadership se však všem těmto knihám zcela vymyká, jedná se o knihu, která je senzačním pohledem na svět, technologie a myšlenkami doslova prošpikována. Neuběhne snad pět minut vyprávění Jaye Elliota, autora knihy a bývalého Senior Vice Presidenta společnosti Apple, abych si něco neuložil do paměti a neuvědomil si, s kým jsme měli vlastně tu čest, když jsme se zajímali o Steva Jobse.

Kniha obsahuje 14 plnohodnotných kapitol, plus předmluvu a autorovi poznámky, které se dozvíme na začátku poslechu. Kapitoly mají v průměru 30 minut a celková délka knihy je 8 hodin a 36 minut. Těchto osm a půl hodiny strávíte ve společnosti Pavla Rímského, který vám poutavě vypráví příběh. Přečte pohled na jednoho z nejúspěšnějších businessmanů a technologů, které kdy svět poznal. Pavel Rímský, člen souboru Divadla na Vinohradech a jeden z nejlepších současných speakerů, Vám knihu Jay Elliota svým projevem dostane pod kůži. Bývalý Senior Vice President Applu nebyl jen jedním z manažerů společnosti, byl to člověk, jehož názory chtěl Steve znát, byl to muž jenž byl u klíčových okamžiků života Steva Jobse, jakožto i u klíčových rozhodnutí celé společnosti Apple.

V knize se setkáte s celkovým pohledem například na reklamní kampaně společnosti Apple, s tím jaký na ně měl Steve Jobs názor a postoj. Zjistíte že do nich raději vůbec nezasahoval, protože zkrátka fungovaly. Dozvíte se však také o některých konkrétních situacích, jako když Steve vytrhl počítač jednoho ze zaměstnanců Applu, kterého chtěl do týmu, hodil jej na zadní sedadlo svého legendárního Mercedesu a odvezl jej spolu s jeho majitelem přímo do ústředí Mac. Zjistíte více o tom jak moc náročný byl Steve spotřebitel a proč kladl takový důraz na jednoduchost produktů společnosti Apple.

iLeadership

iLeadership má jako audiokniha jednu zásadní výhodu. Jay Elliot vypráví příběh, stejně tak jako když si povídáte s kamarádem. V současné době čtu knihu Walking Dead, ale upřímně si nedovedu představit jak bych za jízdy v autě poslouchal Kirkmanův popis praskající podlahy v podkoroví, kde stíny hrají doslova divadlo a nevíte ze které strany na vás něco vyskočí. U iLeadeship je to však jiné, pokojně si můžete tuto knihu pustit při dlouhé cestě autem a nechat si vyprávět příběh, budete jej vnímat stejně jako když vám vypráví spolujezdec, nemusíte si nic představovat ani nic řešit, zkrátka jen posloucháte a je jen na vás, co si z knihy odnesete.

Čím více se do poslechu ponoříte, tím víc si začnete uvědomovat co vše stojí za iPodem, iPhonem nebo Macem, ze kterého knihu právě posloucháte. Pokud jste navíc businessman, uvědomíte si mnoho zajímavých věcí. Zjistíte že dveře, které se vám nepodaří napoprvé otevřít, nemusí být zamčeny navždy. Uvědomíte si, kolik úsilí, tisíců schůzek, milionů rozhovorů a dřiny stojí vybudovat brand a je úplně jedno jestli budujete společnost typu Apple nebo například server, který budou číst lidé a bude vám přinášet zisk. Kniha iLeadership je bezesporu knihou, ze které si každý může odnést něco, co mu bude do života prospěšné. Nejedná se o knihu kterou si přečtete a za pár minut zapomenete na její obsah, jedná se o příběh, který vám vypráví kamarád a spolupracovník Steva Jobse, příběh o Stevovi, ze kterého můžete žít. Jsem skutečně rád, že jsem si knihu poslechl a a dozvěděl se za několik hodin to, co může obohatit další roky mého života.