Platforma iOS prakticky už príchodom App Store spečatila osud prenosných herných konzol a keďže dnes väčšina mobilných hráčov radšej použije jedno zariadenie na všetko, nemusíme sa čudovať správam o slabých predajoch Playstation Vita. Na App Store totiž ku dnešnému dňu nájdeme už viac ako 750 000 rôznych aplikácii a počet hier je gigantický v porovnaní so spomínanou Vitou. Nízke ceny hier a pokročilé spracovanie v prípade mnohých sú najhlavnejšie dôvody, prečo „handheldy“ opúšťajú hernú scénu. Dnes tu máme jednu čerstvo vydanú hru z futuristického univerza od Madfinger Games – Shadowgun: DeadZone. A tentoraz nepôjde o nič iné, ako online hranie.

Začnime technickými údajmi. Shadowgun: DeadZone je akčná online hra od štúdia Madfinger Games, podporujúca takmer všetky zariadenia so systémom iOS 5.0 či novším. Jedinou podmienkou je minimálne 512MB RAM vo vašom iZariadení a teda hru nespustíme na iPade 1. generácie, iPhone 3GS a iPod Touch tretej a štvrtej generácie. Za touto pre iOS absurdnou požiadavkou stojí použitie enginu Unity, ktorý sa autori tentoraz snažili prispôsobiť PC hraniu. V hre, ktorá po inštalácii zaberá 256MB na úložisku, totiž môžeme snáď prvýkrát v histórii platformy meniť úroveň grafických detailov a to na Low, Medium, High a Ultra High. V prípade, že hru hráte na iPade mini, hra beží na strednej úrovni, no je možné zmeniť tieto nastavenia.

shadowgun_dm

Bezplatný prístup
Prvou obrovskou výhodou tejto hry je jej prístupnosť. DeadZone je totiž na App Store dostupný úplne zadarmo a rovnako zadarmo si vytvoríte aj účet, bez ktorého sa nedostanete ani do hlavného menu. Tento účet sa neviaže na Game Center a popravde túto službu hra nevyužíva vôbec. Všetko totiž prebieha cez servery samotných vývojárov z Brnenského Madfingeru. Aj keď hra využíva systém Play4Free, rozhodne tomu nie je tak ako u drvivej väčšiny dnešných počítačových strielačiek. Za príplatok v hodnote 0.89€ totiž získate 700 zlatých tehličiek, za ktoré si už v hre sami môžete zakúpiť nové postavy, helmy, čiapky a nakoniec aj Premium účet. Prémiový účet tentoraz neprináša žiadne väčšie zvýhodnenia voči klasickým hráčom, navyše je platený a to prostredníctvom zlata, ktoré si už nakúpite prostredníctvom In-App nákupu. Hráči, ktorí si zakúpia tento status, získajú behom jeho platnosti o 50% viac peňazí, 50% viac skúseností, podporu hlasového chatu a prístup k prémiovým serverom. Premium je dostupné na 1 alebo 3 dni, týždeň, mesiac a 3 mesiace. Hra sa snaží túto možnosť prezentovať a tak uvidíte reklamnú obrazovku po každom dokončenom kole stretnutia.

shadowgun_spectate

Čo nájdeme v DeadZone?
Samotná hra ponúka dvojicu herných režimov, šestnásť zbraní, štvoro granátov, doplnky pre tímovú hru a rôzne vylepšenia postavy. Režimy sú Deathmatch a Zone Control. Oba režimy ponúkajú asi 10 vlastných máp, plne prispôsobené podmienkam režimu. V prípade Deathmatch nájdeme obrovské splete chodieb, uprostred ktorých dochádza k masívnemu 10-minútovému krviprelievaniu a v Zone Control si zahráme klasický „Capture the Flag“ režim uprostred obrovského areálu. V ňom má každý tým len 200 respawnov, čo v praxi znamená približne 8 minút hrania. Na každej mape je 5 území, ktoré môže jeden z týmov zabrať – pokiaľ jeden tým získa všetky, je zrejmé, že vyhral. Osobne sa mi však viac páči klasický Deathmatch, kde hrá jednoducho každý proti každému. Deathmatch trvá 10 minút a na prvom mieste nájdeme hráča, ktorý má najvyššie skóre. To hra určuje najmä počtom zabití a úmrtí daného hráča a tak sa nestane, že na prvom mieste nájdeme hráča, ktorý behom zápasu zabil troch súperov a nechal sa zabiť 100-krát. Mapy v hre sú nádherne a kvalitne spracované a v prípade oboch dostupných režimov ich nosnosť je maximum 12 hráčov. A v prípade Shadowgun: DeadZone toľko hráčov nie je problém zohnať. Prečo?

shadowgun_flag

iOS vs. Android
Je to aj preto, že táto hra je dostupná jak na iOS tak i na Android a keďže multiplayer prebieha prostredníctvom serverov tretej strany, na vašom iPade budete môcť hrať proti hráčom, ktorí túto hru budú hrať napríklad na Galaxy S III. Aj toto je jedným z veľkých plus a hre pridávajú len na záverečnom hodnotení. Jednoducho to je niečo, čo sa nevidí každý deň a zároveň má človek pocit, že už iOS nie je taký uzavretý, akým doposiaľ býval. Takáto vlastnosť by určite potešila množstvo konzolových hráčov, ktorý by v prípade realizácie tejto myšlienky mohli hrať tie isté hry nezávisle od toho, či používajú Xbox alebo Playstation. Takéto experimenty však majú aj svoje tmavé stránky a tak je zrejme aj toto jedným z dôvodov, prečo počas hrania dochádza k tzv. lagom, čo rozhodne nie je príjemná vec, najmä ak do hráča vystrieľate celý zásobník a nakoniec vás on zabije granátom. Taktiež by som rád pripomenul, že v hre nie je žiadny auto-aim a tak sa jedná naozaj o záležitosť pre tých, ktorí to s hraním FPS hier na mobiloch myslia vážne. A pokiaľ hru nehodlajú hrať, môžu si aktivovať Spectator Mode a môžu sledovať hru jak z pohľadu rôznych hráčov na bojovom poli, tak aj zo vzduchu po naprogramovanej trase.

shadowgun_score

Hodnotenie
Pokiaľ by som mal hru ohodnotiť poeticky, určite by verdikt znel: Zlaté české ručičky. České štúdio Madfinger, ktoré stojí aj za dávnejšie vydaným Shadowgun či Dead Trigger, tentoraz dokázalo, že aj na prenosnej dotykovej ploche je možné hrať kvalitné, masívne multiplayerové FPS, ktoré navyše môže hrať každý bez toho, aby musel za hru zaplatiť. Napriek tomu sa však nájdu na svete ľudia, ktorí sa rozhodnú priplatiť si za exkluzívne možnosti Prémiového členstva, ktoré je dostupné v piatich časových variantoch. Hra je však spracovaná vynikajúco a podpora medziplatformového hrania vrámci žánru je niečo, čo posúva samotný iOS na vyšší level, systém menej uzavretý. Je jedno, či máte iOS, či máte Android, do hry sa môžete skrátka pripojiť stále, pod rovnakým menom i profilom, bez ďalšej registrácie. No zrejme i toto môže byť dôvod, prečo behom hrania dochádza k dakedy až obrovským lagom, čo je vrámci FPS žánru tá najposlednejšia vec, ktorú potrebujete.