Pod pojmem zesilovač si patrně většina z nás představí krabičku podobnou Blu-ray přehrávači, který zdobí prostor pod televizorem. V době kdy většina lidí poslouchá hudbu prostřednictvím iPodů a iPhonů, však přichází na řadu také změna v odvětví zesilovačů. Společnost Fiio vyrábí zesilovač, určený přímo do Dock konektorů vašeho mobilního telefonu iPhone, tabletu iPad nebo multimediálního přehrávače iPod. Přehrávač podobný přijímači Nike+ připojíte do iOS zařízení a můžete začít poslouchat hudbu, která by měla být kvalitnější. Jestli tomu tak opravdu je, se podíváme v následující recenzi. Hned na úvod se patří uvést také cenu, ta je 549Kč, což opravdu není mnoho uvážíme-li, že se jedná o příslušenství k telefonu vyšší třídy.

Na čem se testuje
Zesilovač Fiio E1 jsem testoval na sluchátkách Marshall Major, Jays Four, AKG K702 a na klasických sluchátkách Apple, které jsou součástí balení iPhone nebo iPodu. Otestovali jsme tedy jak sluchátka klasická tak i peckové konstrukce a to jak ve třídě v desítkách korun až po třídu v hodnotě deset tisíc korun. Recenzování probíhalo na iPhone 4 s kapacitou 16GB ve kterém přehrávám následující alba v kvalitě Apple Losseless.

• Marián Varga – Hommage á Marián
  • Hammel – Varga – Peteraj
  • Pink Floyd – Wish You Were Here
  • Pink Floyd – The Wall
  • Dr. Dre – 2001
  • Rytmus – Fenomén
  • Alicia Keys – The ELEMENT of freedom
  • Lil Wayne – Rebirth
  • Whitney Houston – The ultimate colections

Kvalitní zpracování a nové funkce
FIIO E1 nabízí opravdu špičkové zpracování, jedná se o pevný plast, který je však na velmi vysoké úrovni. Samotný zesilovač se skládá ze dvou částí. První část se připojí do dock konektor iPhone a je zhruba o jednu třetinu větší než přijímač Nike+. Druhá část je dálkový ovladač s klipem, do kterého se zapojují sluchátka. Dálkový ovladač nabízí možnosti zesílení/ztlumení zvuku, procházení skladeb a spuštění nebo zastavení přehrávání. iPhone tedy nemusíte vyndat z kapsy a můžete jej přesto pohodlně ovládat, tedy jeho iPod funkce. Pokud máte sluchátka bez dálkového ovládání, můžete si FIIO E1 koupit jen kvůli němu, možná to bude jediný důvod.

FIIO E1

Rozdíl? Musíte dobře poslouchat
Testování zvukových produktů má jeden velký problém. Obvykle se totiž zavřete do místnosti s dobrou akustikou, ve které vás nic neruší, zavřete oči a posloucháte. To je sice ten nejlepší přístup jak poznat kvalitu u 99% Hi-Fi komponent. FIIO E1 však patří do zbývajícího jednoho procenta. Zesilovač FIIO je určený přímo pro iPhone, je tedy velmi pravděpodobné, že jej bude používat zejména venku na ulici, v metru, v letadle, v autě, na kole, skateboardu nebo bůh ví čem ještě. Vzali jsme tedy sluchátka, FIIO, iPhone a vyrazili do ulic.

FIIO E1 hraje rozdílně sluchátka od sluchátek. Paradoxně bílé sluchátka Apple, které dostanete k iPhone nabízejí s FIIO E1 největší rozdíl. Zatím co bez FIIO E1 odmítám sluchátka poslouchat byť na desítky vteřin, se zesilovačem vydržím místy i minutu v kuse. Sluchátka Apple nedokáží modulovat zvuk a jednotlivé tóny naprosto splývají do jednolitého zvuku. FIIO E1 se splývání pokouší co nejvíce rozdělit a dát vyniknout jednotlivým tonům. Při jednoduchých skladbách se mu to celkem daří a výsledný zvuk je rozhodně lepší než bez zesilovače. Jakmile však nastanou rockové skladby, nastane také problém. Efekt je sice stále znát, ale není již tolik zřetelný jako u jednoduchých tónů, které do sebe vzájemně tak výrazně nesplývají.

Jays Four nabízí poměrně výrazný zvuk, který dle mého názoru zvýrazňuje rovnoměrně veškeré výšky, středy i basy. Rozdíl se zesilovačem se projevil zejména u strunných nástrojů, kde je skutečně slyšet zlepšení jednotlivých tónů. Naopak například u Hammondek Mariána Vargy až tak výrazný rozdíl nepozoruji. Celkově lze říci, že rozdíl je u těchto sluchátek slyšitelný již pouze při opravdu pozorném poslechu, u kterého se budete plně soustředit pouze na rozdíly mezi přehráváním s FIIO E1 a bez něho. Začíná se tedy projevovat fakt, že zesilovač reaguje na každá sluchátka zcela jinak, o čemž se přesvědčíme hned při nasazení AKG K702.

Na rozdíl od dvojice předcházejících sluchátek patří AKG K702 mezi špičku a málo kdo by je zřejmě vůbec používal s iPhone. Při použití těchto sluchátek se zdá, že je zesilovač spíše na škodu a zvuk naopak velmi mírně ale přece jen zkresluje. Zvuk je surovější než bez použití zesilovače a zároveň působí opravdu mírně, ale přece jen méně kvalitně. Ovšem rozdíly jsou opravdu pozorovatelné jen při velmi pozorném a pečlivém poslechu, při kterém se snažíte co nejvíce rozlišovat rozdíly. Je potřeba zdůraznit, že FIIO E1 je produkt, který se vyrábí již nějaký ten pátek a v době jeho uvedení se prodával iPhone 3Gs. Je tedy možné, že na tomto telefonu reaguje zesilovač jinak, bohužel iPhone 3Gs jsme nemohli testovat. Jak totiž jistě víte, každý iPhone a iPod nabízí mírně odlišný zvuk.

FIIO E1

Technické specifikace

• kmitočtový rozsah: 0 – 80.000 Hz
  • impedance sluchátek: 16 – 300 Ω
  • výstupní výkon: 100 mW (16 Ω), 12 mW (300 Ω)
  • odstup signál/šum: > 98 dB(A)
  • zkreslení: 0,009 % (10 mW)

Osobně mám pocit, že člověk který chce poslouchat kvalitní hudbu z MP3 přehrávače, může sáhnout na cenově mnohem dostupnější a výkonnostně kvalitnější přístroje než je iPhone. Naopak lidí, kteří poslouchají hudbu z iPhone až tolik neřeší její kvalitu. Neříkám, že to jsou lidé kteří vůbec neřeší kvalitu hudby, mohou mít doma hi-fi komponenty za stovky tisíc, ale zkrátka poslech z iPhone berou pouze jako odreagování při běhu, jízdě na kole, cestování nebo čemkoli jiném. V tom případě však příliš neřešíte kvalitu zvuku, tedy ne na takové úrovni kterou poskytuje FIIO E1, kde musíte opravdu velmi dobře a nerušeně poslouchat, abyste poznaly rozdíly. FIIO E1 nedokáže nabídnout tak výrazný rozdíl, že si z něj takříkajíc sednete na zadek a budete kdykoli a kdekoli okamžitě vědět, že posloucháte kvalitnější hudbu než z iPhone. Při testování jsme museli opravdu dobře poslouchat a soustředit se na rozdíly v jednotlivých pasážích skladeb. Jednoduše řečeno, pokud si sednete, zavřete oči a pustíte si 10 vteřin skladby bez FIIO E1 a okamžitě poté s FIIO E1, nějaký rozdíl slyšíte. Pokud jdete po ulici a zkrátka posloucháte hudbu, nepočítejte s tím ,že zaznamenáte výraznější rozdíl a jak říkám, rozdíl který zaznamenáte opravdu řeší jiní lidé u jiných sestav než běžný posluchač u iPhone. FIIO E1 si můžete zakoupit na hi-fi obchodě svetsluchatek.cz.