Kde se vzaly tu se vzaly, na Letem světem Applem jsme začali publikovat články související s ozvučením vašeho iOS zařízení a počítačů Mac. Dnes se podíváme na jednu z vrcholných možností, jak v ceně do 10 000Kč dostat zvuk do sluchátek, zrecenzujeme si AKG K 702. Sluchátka pro lidi, kteří řeší jakou zvukovou kartu dodat ke svému Macu, kteří převádí každé CD do Apple Lossless formátu a poslouchají kvalitní hudbu, bez kompromisů, které nechtějí cítit ani ve svých sluchátkách. AKG K 702 jsou jedny z nejlepších sluchátek které rakouská firma AKG nabízí.

AKG – 1500 patentů na nejlepěší zvuk

Více než 60 let patří firma AKG k vedoucím výrobcům mikrofonů a stereofonních sluchátek té nejvyšší kvality. V roce 1947 byla založena ve Vídni ve městě všech významných skladatelů, jmen jako například Beethovena, Mozarta, Schuberta, Mahlera, Schonberga a samozřejmě Strause. Z původních dvou zaměstnanců, dnes už velmi známá AKG se rozrostla ve vedoucí gigant vlastnící více než 1500 patentů. Díky spojení vědomostí, úsilí a zkušeností dosažených za tuto dobu se produkty AKG mohou pyšnit svým jedinečným a nenapodobitelným zvukem jakož i reputací a popularitou legendární značky. Důkazem kvality značky AKG, která působí na celosvětovém trhu, jsou fakta, že téměř každé nahrávací studio, televize a rozhlasová stanice vlastní tyto produkty.

AKG K 702 Design

Design, stejně jako hudba, která ze sluchátek vychází je věc osobního názoru každého uživatele. Spíše než na samotný design, tedy vzhled se zaměřím na jeho funkčnost a ergonomii. V první řade je potřeba si uvědomit, že se jedná o poslechová sluchátka určená pro poslech hudby. Poslech hudby v soukromí a pohodlí vašeho gauče. Díky semišovému povrchu náušníků necítíte během poslechu sluchátka, to však není jediný důvod. Tím hlavním je konstrukce dosahující váhy něco přes 200 gramů, která je výborně rozprostřena do celých sluchátek a ty nijak netlačí ani na uši, ani na vrchní část hlavy. Kožený pás spojující levé a pravé sluchátko, který se přímo dotýká hlavy je prošívaný a nikterak netlačí ani neodírá hlavu. Sluchátka jsou zkrátka konstruována tak, jak předurčuje jejich cena a určení. Ztlumte světla svého pokoje, nastavte optimální hlasitost a ponořte se harmonií vaší oblíbené písně. Výhodou designu sluchátek AKG K702 je také výměna kabelu, který lze jednoduše vyměnit za mnohem kvalitnější kabel pro symetrické XLR koncovky s fázovým spliterem, jenž rozloží signál, tato změna vede k dalšímu zlepšení kvality zvuku.

Pro poslech během cestování nebo na ulici používám z praktických důvodů druhá sluchátka AKG K518 DJ, která jsou skladnější, a méně objemné. Osobně tedy AKG K 702 nedoporučuji jako sluchátka pro chození na ulici, nebo cestování, kdy vám díky nemožnosti složení zaberou většinu prostoru v batohu. Sluchátka navíc provedením a kvalitou zvuku vyžadují poslech přes kvalitní zvukovou kartu, převodník, zesilovač nebo další prvky, které iPhone/iPod touch nejsou schopny nabídnout. Pokud chcete sluchátka pro iOS přístroje, hledejte jinde. Navzdory své konstrukci nelze očekávat, že sluchátka nějak výrazně odhlučňují okolí. Sice budete okolní ruchy slyšet méně, ne však tolik výrazněji než bez nich. Výrobce zkrátka počítá s tím, že sluchátka budete používat při sklence Jack Daniel’s, nikoli při hluku metra.

AKG-K702

Poslech

Když si koupíte automobil, nestaráte se o to jak zvýšit jeho výkon, nejde to do motoru a neutahujete hlavy motoru tak, abyste dostali více koňských sil, je to problém výrobce a vy si zkrátka jen chce užívat co nejlepší požitek z auta. Když si poslechnete hudbu, nejste hudebník, nebo producent, který se bude hodiny zabývat nastavením ekvalizéru aby dosáhl co nejlepšího zvuku. Jste posluchač, který se nemá starat o to, jak kapela nahrála své album, jak producent odvedl svoji práci. Vy jste zákazník, který chce slyšet to nejlepší, co lze dostat nejen z vaši oblíbené kapely, ale také z vašich reproduktorů, sluchátek, zesilovače, předzesilovače, převodníku, zvukové karty a tak dále. Vypněte si ekvalizér a poslouchejte, jaké zázraky dokázal producent, nic neupravujte a jen vychutnávejte hudbu.

Nemá cenu hodnotit zda jsou sluchátka přebasované, jak jsou porovnatelná s jinými, jaké mají výšky, středy nebo cokoliv jiného. AKG K702 mají jediný nekompromisní cíl, produkovat hudbu v její nejčistější podobě, tak jak ji cítili hudebníci a tak jak má znít. Pokud tedy uslyšíte skladbu z AKG K702 přebasovaně, je přebasovaná skladba, pokud bude ostrá ve výškách, je ostrá ve výškách skladba. Samozřejmě je potřeba brát v potaz celý řetězec, kterým hudba projde do sluchátek. Pokud je tedy přebasovaný zesilovač, nebo měnič, samozřejmě bude přebasovaný i výsledek ve sluchátkách a nebude to chyba skladby. Sluchátka jsou velmi neutrální s maximální snahou zprostředkovat posluchači zážitek, který chtěli poskytnout umělci při nahrávání alba. Pokud se vám nebude cokoliv líbit, nehledejte chybu na straně sluchátek, ale na straně hudebníku. Nyní již uslyšíte rozdíl mezi Japonskou a Americkou verzí Imagine od Johna Lennona ve Flac formátu s datovým tokem 3500Kb/s. Ucítíte kdy měl Roger Waters novou kytaru a jak ji naladil. Uslyšíte rozdíl Pink Floyd mezi obdobím kdy tvořili se Sydem Barretem a obdobím kdy se jim odcizil. AKG se nesnaží zkrášlit zvuk, maskovat chyby, sluchátka spoléhají na tvorbu umělců, ne na umělé „krášlení“ hudby. Sluchátka nabízí nekompromisní zážitek z hudby, v její ryzí čistot, tak jak vznikala ve studiu.

Tato vlastnost se nemusí líbit posluchačům, kteří neřeší zda poslouchají MP3 nebo FLAC, kteří neřeší jaký datový tok skladba nabízí, nebo kteří poslouchají hudební styl, který zkrátka díky své subkultuře není nahrán dokonale. Poté co si pustíte Imagine od Lennona v nejvyšší možné kvalitě na AKG K702, již nikdy si nepustíte Český/Slovenský rap, jelikož vám bude pouze „chrastit“ v uších. Budete prahnout po hudbě, kterou hrají živé nástroje a budete hledat další a další skladby, které dokáží nabídnout zážitek z každé vteřiny poslechu. Přesně taková jsou AKG K702, sluchátka která změní váš pohled na hudbu a její kvalitu. To co se vám dříve zdálo jako přehlédnutelná chybka, vás najednou bude „bít“ do ušít takovým způsobem, že skladbu vymažete z disku.

Při čtení zahraniční recenze v době kdy jsme se rozhodoval nad koupí jsem se mimo jiné dočetl, že věrnost podání hudby a čistota zvuku je na tak dokonalé úrovni, kdy při poslechu vážné hudby slyšíte otáčení notových zápisků během hraní skladby. Díky tomu, že žádný prvek v podání sluchátek nemá převahu nad ostatními, se hodí k poslechu jak jazzu, vážné hudby, tak i jako v mém případě rocku. Pokud jste vyznavači elektronické hudby, hip-hopu, drum and bass a dalších podobných stylů, poohlédněte se raději jinde, kde najdete převahu bassů nad ostatními prvky jako například u AKG HD 600.

Díky možnosti porovnání jsem mohl vyzkoušet také sluchátka Denon AH-D7000 jejichž cena se pohybuje okolo 25 000Kč a Sennheiser HD800 s cenou okolo 23 000Kč. Při porovnání několika různých CD zjistíte, že zatím co Denon AH-D7000 se snaží zvýraznit basy a Sennheiser HD 800 výšky, AKG K702 si zachovávají stále co nejneutrálnější podání zvuku, jaký si jen můžete představit.

AKG-K-702

Technické parametry

• citlivost (dB/mW, dB/V*) – 105
  • impedance (ohms) – 62
  • Frekvenční rozsah (Hz – kHz) 10 – 39,8
  • Max. příkon (mW) 200
  • hmotnost bez kabelu (g) 235
  • délka kabelu (m) 3
  • stereo jack / redukce (mm) 3,5 / 6,3

Slova Hi-Fi studií

Vrcholná otevřená audiofilská sluchátka. Ať už dáváte přednost relaxačnímu poslechu nebo rádi posloucháte analyticky, se sluchátky K 702 se smyslové vnímání stane ryzím požitkem. AKG je prvním výrobcem na světě, který při konstrukci sluchátek využívá technologie plochých vodičů, a to jmenovitě u typu K-702. Výsledkem je opravdu dramatický zvuk, ve kterém je každý hudebník s neuvěřitelnou přesností umístěn na to správné místo. Takováto živost, prostorovost, brilantní výšky a sametově důrazný bas jsou prostě zázrakem. Tato nadčasová, otevřená, dynamická sluchátka Vám zprostředkují neobyčejně pravdivý zvuk a excelentní zobrazení. Vyzkoušejte K-702 a zjistíte, co pro vás důmyslná konstrukce sluchátek dokáže udělat. V přímém porovnání se sluchátky Sennheiser HD 650 podávají AKG K-702 brilantnější detaily, výrazně lepší mikrodynamiku, živější, reálnější a pravdivější zvuk. Výměnný kabel u K-702 je zakončen malým jackem 3,5 se šroubovací redukcí na jack 6,3 a lze ho zakoupit rovněž v délce 5 m. Připojení na straně sluchátek je řešeno spolehlivým profesionálním konektorem mini XLR se zlacenými kontakty.

K702

AKG K702 nejsou sluchátka pro běžného posluchače. Jejich majitel musí v první řadě vlastnit kvalitní hudební sbírku, v opačném případě kdy jste zvyklí na poslech například CZ/SK rapu v MP3, budete velmi hořce zklamáni. Sluchátka vám nepřinesou žádný nový prožitek, ale naopak rozčarování z toho, že výsledek není takový jak si představujete. Stejně tak je velmi dobré mít ke sluchátkům nějakou Hi-Fi sestavu, nebo v případě Macu externí zvukovou kartu. Při koupi sluchátek je také potřeba zamyslet se nad tím, jaký hudební styl budete poslouchat. Pokud chcete poslouchat styl, který preferuje například bassu, nejsou AKG K702 nejvhodnější volbou. Navíc je také potřeba brát v potaz fakt, že jste pravděpodobně zvyklí na zvýraznění některých prvků, čehož se u AKG nedočkáte, ty skutečně podávají zvuk v podobě, v jaké je nahráli hudebníci a nikterak jej nemění. AKG K702 jsou sluchátka, která fungují přesně tak jak si představuji. Nemají žádný zvuk, jsou pouze prostředníkem, který dovede zvuk z nahrávky do vašich uší a během této cesty se postarají o to, aby nebyl výsledek nijak pozměněn oproti původnímu záměru hudebníka. Sluchátka jsou určena pro člověka, který nechce ničím kazit hudebníkův záměr.

*V článku jsou mimo vlastních textů použity všeobecně známé informace uváděné výrobcem, jejichž překlad nabízí například excelia-hifi.cz, odkud jsou překlady převzaty.