Pár týždňov pre ukončením tohto školského roku si študenti začínajú pripravovať svoje plány na blížiace sa prázdniny, známe štúdio Gameloft sa ale rozhodlo prispôsobiť tieto plány podľa seba. V piatok večer sa toto štúdio rozhodlo vydať štvrté pokračovanie titulu Gangstar, ktoré nás v týchto dňoch hodlá zaviesť do mesta hriechu, Las Vegas. Známy klon série Grand Theft Auto by mal tentoraz ponúkať až 9-násobne väčšiu mapu ako ponúkali všetky predchádzajúce diely, ponúkať viac ako 80 príbehových misií a omnoho viac.

Už na úvod prekvapí cena a kompatibilita. Podobne ako v prípade viacerých kľúčových titulov, aj teraz sa Gameloft rozhodol stanoviť cenu Gangstar: Vegas na 5,99€ v európskych iTunes App Store. Hra je dostupná len pre zariadenia s 512 MB a viac RAM, a preto na hranici minimálnych požiadavkov nájdeme iPhone 4, iPad mini a nový iPod touch. Minimálnym požiadavkom je operačný systém iOS 5.0 alebo novší, kompatibilita s iPhone 5 je samozrejmosťou. Hra si však potrpí na kapacitu vášho iOS zariadenia. Vegas môžete ovládnuť iba tak, že obetujete 2,6GB voľného miesta na vašom zariadení. Jedná sa o výrazný nárast oproti predošlému dielu, ktorý na príslušnom zariadení zabral 1,7 GB úložiska.

Pozoruhodnosti na úvod

Vývojári sa rozhodli tentoraz postaviť fyziku hry na úplne novom engine. Už pri spustení môžeme vidieť logo známeho počítačového enginu Havok, ktorý môžeme poznať napríklad z The Elder Scrolls: Skyrim či série Killzone. Použitie nového enginu sa pravdepodobne odrazilo aj na požiadavkoch a preto niet divu, že nový Gangstar si zahrajú len používatelia spomínaných zariadení. Hra nás prekvapí viacerými licencovanými skladbami, vrátane „Bangarang“ od Skrillexa. Atraktívne je aj úvodné menu hry, ktoré sa zbavilo doterajšieho jednoduchého vzhľadu. Tým nemám na mysli iba to, že ponúka úplne nový dizajn, ale aj to, že mohlo byť jednotnejšie. Tento nedostatok spoznáte najmä počas gameplay, kedy si uvedomíte, že možnosť zopakovania misií otvoríte cez GPS, rýchly nákup zbraní vykonáte klepnutím na zbraň v hornom rohu. Čo mi prišlo veľmi zvláštne je fakt, že zatiaľ čo displej iPadu mini ponúka displej s rozlíšením 1024 x 768 bodov, Gangstar Vegas využíva vlastné rozlíšenie 1020 x 764. Toto však nespôsobí rozmazanie hry, ale prinesie tenký čierny rámček okolo hry.

Ako inak, aj Gangstar Vegas ponúka integráciu služby Game Center. Vďaka nej majú používatelia k dispozícií celkovo 50 trofejí, ktoré pripočítajú hráčovi celkovo 1000 bodov. Tieto trofeje sa inšpirujú možnosťami, ktoré hra ponúka a práve preto medzi nimi nájdeme zaujímavé trofeje so zaujímavými úlohami, ako napríklad zakúpiť všetky nehnuteľnosti či zničiť policajnú helikoptéru raketometom.

gangstar-vegas-intro

Las Vegas – Miesto činu

Ako napovedá už samotný názov hry, štvrtý Gangstar sa odohráva v meste Las Vegas. Gameloft sľubuje, že mapa tejto hry je až 9-násobne väčšia ako mapy v predchádzajúcich dieloch, čo je na mape skutočne vidieť. Herný svet hravo dosahuje rozmerov fiktívneho mesta Los Santos z hry Grand Theft Auto: San Andreas, čiastočne i presahuje. Na mobilnú hru je teda mapa skutočne rozľahlá, po čase si ale jej rozlohu človek prestane uvedomovať. Fakt, že je mapa skutočne väčšia, potvrdzujú aj časy, za ktoré bola kompletne prejdená diaľnica okolo mapy:

• Gangstar Rio – 2:24
  • Gangstar Vegas – 04:55
gangstar-vegas-2

Zatiaľ čo skutočné Las Vegas sa nachádza uprostred púšte a najbližšie jazero sa od neho nachádza pár kilometrov, Gameloft sa rozhodol zasadiť svoj vlastný Vegas na tri ostrovy uprostred jazera. Prítomnosť jazera a riek je dôvodom, prečo sa stretneme so svetoznámou Hooverovou priehradou a misiami, ktoré vyžadujú napríklad ukradnutie lode či hydroplánu. Okrem toho práve voda vám môže párkrát zachrániť život, to však už zasahuje do dejovej línie hry. Jedna vec mi však na meste vadí, a tou vecou je Draw Distance. Pokiaľ sa rozhodnete hrať hru na zariadení s 512MB RAM, musíte sa vysporiadať s menšou vykreslovacou vzdialenosťou, vďaka čomu môžu vyzerať budovy, ktoré sa od vás nachádzajú 100 metrov, celkom škaredo. Na druhú stranu, nebyť tohto obmedzenia, hra by na týchto zariadeniach mohla výrazne sekať.

Obrovský svet ponúka obrovské možnosti. Okrem štandardného plnenia misií má používateľ k dispozícií rôzne typy závodov, výtržností a unikátne skoky. Vravíte, že Las Vegas je centrom ? Gameloft nezabudol ani na ne a preto aj vo fiktívnom, 2.6-gigabajtovom Vegase nájdeme detailné interiéry kasín s možnosťou hrania hier. Či už sa jedná o blackjack, video poker alebo hrací automat, keď raz začnete vyhrávať, len ťažko sa odtrhnete. Hazardné hry sa hrajú na obrazovke tabletu veľmi príjemne, ešte príjemnejšie sa však stanú, keď vyhráte. Gambling je gambling, ale o tom je Las Vegas.

gangstar-vegas-1

Fyzika, ovládanie, vozidlá

Ako inak, s novým enginom pribúda nová otázka, ktorá sa týka predovšetkým fyziky. Je horšia či lepšia ako v minulosti? Odpoveď znie: lepšia. Nový fyzický engine napomohol posunúť hru vpred a vďaka prítomnosti ragdoll môžu postavy vykonávať rôzne telesné pohyby. Toto je poznať najmä v prípade, že zrazíte človeka alebo padnete. Pády z motoriek vypadajú omnoho realistickejšie, občas však môže dôjsť k bugu, ktorý dočasne zmutuje krk hlavnej postavy. Hráči, ktorí doteraz na iPade hrali GTA, sa stretnú s mierne problematickým ovládaním. Toto je spôsobené predovšetkým tým, že tlačítko na „krytie“ sa nachádza v pomerne zlej polohe a preto sa vám môže stať, že miesto toho, aby ste začali strieľať, začnete sa kryť za stenou či inou vecou. Za veľkú výhru nemožno pokladať ani ovládanie áut. Samotné zatáčanie do strán a pridávanie plynu je bezproblémové, hráč GTA a iných hier si však môže mýliť polohu tlačidiel pre brzdenie a pre vystúpenie z vozidla. Vďaka tomu sa môže stať, že uprostred misie, v ktorej máte za cieľ ukradnúť hydroplán, vystúpite z lietadla.

gangstar-vegas-3

Nedá sa povedať, že by vozový park Gamelofťáckeho Las Vegas zaostával. V meste nájdeme pomerne veľké množstvo vozidiel, ktoré imitujú reálne vozy. Aj vďaka tomu na uliciach nájdeme pomerne realistickú Hondu CRX či Mercedes-Benz triedy S. Mimo toho majú však hráči k dispozícií aj vozidlá, ktoré kombinujú prvky viacerých áut. Niet preto divu, že si zajazdíme v hybride Chevrolet Camaro a Ford Mustang, prípadne Porsche 918 a Bugatti Veyron. Model poškodenia však nie je na takej úrovni ako u kontroverzného konkurenta, odolnosť áut voči nárazom jednoznačne poteší. Ovládanie lietadiel v Gangstar Vegas je dielom perfekcionistu, rovnako poteší aj ovládanie lodí. Pokiaľ sa ale rozhodnete jazdiť na lodi a máte zapnutý zvuk, v prípade iPadu mini vás určite poteší možnosť zakryť stereo reproduktor rukou. Vrčanie motoru u lodí vám začne časom vadiť.

Príbehová línia

Čo by to bolo za gangsterskú hru, keby nemala dej? Gangstar Vegas ponúka celkom dlhú dejovú líniu, ktorá je zložená z viac ako 80 rôznych misií, prerozdelených do kapitol. Všetko začína spomienkami Jasona Maloneho na zápas MMA, na ktorý stavil nemalú čiastku peňazí mafiánsky boss Frank Veliano. Zápas ale neskončí podľa očakávaní a na Jasonovu hlavu je vypísaná veľká odmena. Jason sa za jedinú noc stáva najhľadanejším človekom v Las Vegas. Samotný koncept misií je vo väčšine prípadov účelový, určite vás ale prekvapí pomoc mierne nadrogovaného E-Mana či vtipná hádka medzi Frankom a jeho bývalou manželkou, Verou.

gangstar-vegas-4

Dĺžka príbehovej línie určite prekvapí, pokiaľ však máte záujem zopakovať si ich, nemusíte začínať hru od začiatku. Gameloft umožňuje zopakovať si misie priamo cez PDA, respektíve hlavné menu, v položke Quick Play. Aby sa predišlo odhaleniu dejovej línie, hráči si budú môcť zahrať jedine tie misie, ktoré dokončili, žiadne ďalšie. Tým sa dostávame k ďalšiemu bodu a to je presun medzi misiami. Zatiaľ čo v konkurenčných hrách musí používateľ dôjsť na miesto, kde sa misia začína, v Gangstar IV jednoducho stačí otvoriť PDA, klepnúť na ikonu misie a potvrdiť akciu tlačítkom Start. Toto poteší najmä tých, ktorí sa ponáhľajú, respektíve chcú dokončiť hru čo najskôr. Som toho názoru, že si vývojári dali s dejom hry záležať, na úvod však môže mierne pripomínať známy film Pulp Fiction od režiséra Quentina Tarantina.

Jason Malone a každodenný život

Gameloft sa rozhodol do hry zakomponovať určité prvky bežných Free-2-play titulov, v žiadnom prípade ale nemôžeme hovoriť o reklame či nutnosti dokupovať in-app nákupy. Miesto toho sa stretávame s prítomnosťou levelovania a možnosťou nákupu rôznych vylepšení. Hráč získa za každý nový level určité množstvo bodov Skill Points, ktoré si môže v mini-obchode vymeniť za príslušnú schopnosť. Či už sa rozhodne investovať do dlhšieho šprintu, väčších zásobníkov do zbraní alebo vyššej odolnosti voči streľbe, závisí len od neho. Možností je tu veľmi veľa. Podobnou novinkou je aj spôsob nakupovania zbraní. Zatiaľ čo v GTA sa môže hráč spoliehať jedine na obchody so zbraňami a zbraňami, ktoré mali pri sebe obete, Gameloft sa rozhodol zakomponovať priamu kúpu zbraní a nábojov, bez potreby opúšťať misiu. Pokiaľ hráč nemá žiadne náboje, jednoducho mu stačí kliknúť na ikonu zbrane v pravom hornom rohu, vyhľadať príslušnú zbraň a zakúpiť požadované množstvo nábojov. Týmto spôsobom si môže dokupovať nepriestrelnú vestu a lekárničky, slúžiace na vyliečenie hráča v prípade, že ho od smrti delí jediná guľka. Počas hrania som túto možnosť využil len minimálne, ako dlhodobý hráč som totiž spoliehal na svoje vlastné zručnosti.

gangstar-vegas-5

Ako blesk z jasného neba Gameloft len v piatok vydal na App Store štvrté pokračovanie svojej gangsterskej hry Gangstar. Po Los Angeles, Miami a Rio de Janeiro vstupujeme do ulíc mesta hriechu, Las Vegas. Herná replika mesta je skutočne veľká, čo poteší zrejme každého hráča. Vďaka tomu je možné hravo ho porovnať s fiktívnymi mestami Las Venturas a Los Santos z titulu GTA San Andreas, od ktorého sa najnovší Gangstar zrejme inšpiroval svojimi možnosťami. Okrem štandardnej príbehovej línie a rôznych bočných misií si môže hráč všetky misie zopakovať koľkokrát chce, môže sa zúčastniť pouličných, lodných a leteckých závodov, tvoriť výtržnosti a v neposlednom rade navštíviť kasína. Práve kasína ponúkajú výraznú dávku gamblingu, konkrétne v podobe hracích automatov, video-pokeru a blackjacku. Rovnako na hráčov čaká pomerne obsiahly zoznam vozidiel, zbraní a ďalších možností, na ktoré si len zmyslí – vrátane letu s padákom. Hráči majú ďalej k dispozícii možnosť rýchleho zakúpenia zbraní, vďaka čomu môžu misie vždy veľmi rýchlo dokončiť. Nebaví vás práve prechádzaná misia? Jednoducho pozastavte hru, klepnite na položku Gambling a začnite hrať Blackjack. Gangstar Vegas ponúka skutočne veľké množstvo možností a jedinou hrou, ktorá ho môže prekonať, bude jedine oficiálny port Grand Theft Auto: San Andreas, ak sa ho Rockstar rozhodne vydať.

Väčším problémom tejto hry je zlá poloha niektorých ovládacích prvkov na obrazovke, najmä pritom ide o možnosť vystúpenia z vozidla a možnosť zabrzdenia vozidla. Ďalším nedostatkom je slabšia vykresľovacia vzdialenosť na zariadeniach s 512MB RAM. Tých je dnes drvivá väčšina a zdá sa mi preto celkom zlé, že práve tieto zariadenia musia trpieť na menej detailné budovy vo vzdialenosti 100 metrov od hráča. Tretím, snáď posledným problémom tejto hry je úložisko. Hra má 2,6GB a môžeme preto hovoriť o skutočne obsiahlej hre. Toto nie je tak veľký problém pre používateľov 32 a 64GB zariadení, u používateľov 8 a 16GB prístrojov je ale tento problém zreteľnejší. Závisí preto len od používateľa, či sa rozhodne venovať vývojárom 5,99€ alebo si počká na zľavu.