Etymotic mc3V dnešnej recenzii nasadíme latku veľmi vysoko. Ideme sa totiž pozrieť na in-ear slúchadlá od výrobcu, ktorý to všetko začal a ktorý nám ušetril veľa miesta. Sú to slúchadlá z dielne Etymotic Research, čo je fira, ktorá stojí za zrodom celej in-ear technológie, teda si ideme vypočuť, ako majú znieť pravé „štuple“. Samozrejme sa tým pádom jedná o elitu v oblasti kvality, keďže Etymotic vybudoval na ušiach svoj biznis. Na recenziu mám jeden z lacnejších modelov, Etymotic mc3, čo sú slúchadlá kompatibilné s iPhonom a ponúkajú ovládačik s mikrofónom, ktorý máte vždy po ruke. Navyše to je model, ktorý je cenovo dostupný pre každého, kto si rád vypočuje hudbu vo vysokej kvalite a nevyjde vás viac ako 100 euro – za konkurenciu pre tieto high-fidelity slúchadlá by som pokladal svoje Sony XBA-H1, ktoré som recenzoval nedávno a ktoré sa tiež radia medzi najkvalitnejšie v tejto cenovej kategórii.

Ale poďme sa pozrieť na produkt, ktorý práve recenzujem. Na produkt, ktorý sa radí medzi svetovú elitu vo svojej oblasti a treba od neho čakať kvalitu. A viacero vecí naznačuje tomu, že to tak naozaj je. Už po rozbalení zistíte, že slúchadlá idú do prémiovej sféry aj po stránke dizajnu. Kým väčšina slúchadiel je plastová, mc3 majú telo z hliníku a kábel posilnený kevlarom, čo je cítiť už pri dotyku, keďže kábel je naozaj pevnejší, aj keď je celkom tenký a kruhový a ľudia sa u takých väčšinou boja o trvácnosť. Samotné slúchadlá sú potom dlhšie, než lacnejšie „štuple“ a dĺžkou sa rovnajú mojim Sony-čkam. Po stránke šírky a výšky sú ale menšie. A netreba zabudnúť ani na dôležitú súčasť u (takmer) všetkých Made for iPhone slúchadiel na trhu – obsahujú ovládací panel s mikrofónom a tým pádom aj možnosťou aktivovať Siri a ovládať hudbu. Bohužiaľ, je v takej výške, že ho človek nevidí a tým pádom musí staviť na intuíciu.

Čo mi osobne prekáža je, že v základe ponúkajú slúchadlá trojité nástavce a ich potenciálna výmena za menší model je náročnejšia, než u bežných nástavcov – a navyše ma okamžite po zasunutí do uší rozbolela hlava. Výmena nástavcov bola teda v mojom prípade viacmenej povinná. Použil som teda nástavec, ktorý mi bol pohodlnejší a pustil som sa do počúvania hudby.

Etymotic-mc3-

Pretože sa jedná o high-fidelity slúchadlá, rozhodol som sa zamerať práve na hudbu, ktorú mám v bezstratovom formáte a do popredia môjho playlistu sa dostala Metallica, Pink Floyd, Michael Jackson, Blue Öyster Cult a ďalšie rockové a metalové kapely. A vidím, že som spravil dobre, pretože slúchadlá nemajú tak intenzívne basy, že by som si vedel vychutnať elektronickú hudbu. Neznamená to ale, že by nemali žiadne – sú tu a pri vyššie spomenutých žánroch znejú dosť príjemne a skladbám dodávajú šťavu. Čo som sa mi tiež páčilo je, že vysoké frekvencie nie sú tak hlasné, že by vám z nich išlo roztrhnúť ušné bubienky. Je to spôsobené aj nižším frekvenčným rozsahom, ktorý v prípade týchto slúchadiel siaha od 20 Hz po 15 kHz. Na druhú stranu mám pocit, že výšky tu sú vyvážené, skoro tak ako celý zvuk, ktorý sú tieto slúchadlá schopné vypustiť.

etymotic-mc3-black-blue

Povedal by som teda, že slúchadlá majú vyvážený zvuk, pri ktorom si vychutnáte hlavne tie skladby, ktoré sú hrané živými hudobnými nástrojmi a nejedná sa o čistú elektroniku – aj keď teda v prípade takého Pink Floydu sa dá veľmi ľahko stretnúť so syntetizérom. Ale aj ten tu znie pohodlne – mal som problém len s modernou elektronickou hudbou, keďže u nej mi ide o silné basy, ktoré dávajú žánrom ako je trap alebo tech-house vrcholný prednes, aspoň teda podľa mňa. Staršia rocková hudba, metal a ďalšie subžánre, ktoré boli rozšírené už v 70-80-90-tych rokoch, znejú v prípade slúchadiel Etymotic mc3 naozaj dobre, či už ide o hudbu vo FLAC a ďalších bezstratových formátoch, alebo o hudbu z Apple Music. Presne na týchto slúchadlách som si totiž vypočul novinku Motorhead – Bad Magic a prajem Lemmymu, nech sa dá čo najskôr doporiadku.

Slúchadlá nielen, že ponúkajú čistý a vyvážený zvuk, ale sú aj veľmi hlasné, čo však závisí od zariadenia, ku ktorému ich máte pripojené. Napríklad pri počúvaní hudby cez MacBook boli výrazne hlasnejšie ako pri počúvaní hudby z iPhonu – ale to platí u väčšiny slúchadiel, ako som sa presvedčil. Počúvanie hudby cez telefón je pohodlnejšie a pri takejto kvalite zvuku si viem predstaviť, že by boli dobrým „parťákom“, pokiaľ si chcete vychutnať hudbu doma alebo vonku. Keď už spomínam to počúvanie hudby na verejnosti, slúchadlá sa pýšia naozaj dobrou izoláciou okolia, čo má svoje výhody i nevýhody vzhľadom k tomu, že pri prechádzaní cez cestu musíte naozaj zvýšiť opatrnosť, nechcete skončiť na Kramároch. Ale zas na druhú stranu oceníte, že nebudete musieť počúvať niektoré zvuky, napríklad niektoré hlučné individuá vo verejnej doprave. Príjemným bonusom je, že keď buchnete do slúchadla, nebudete to počuť ani keď je hudba vypnutá. Mimochodom, ešte k tej izolácii okolia, podľa Etymotic je najvyššia na trhu (98%).

Etymotic mc3
Awareness! aplikácia pre iPhone
Viete si ju však meniť a to s pomocou bezplatnej aplikácie Awareness!, ktorú si môžete stiahnuť zadarmo v App Store a podporuje iPhone 3GS alebo novší so systémom iOS 4 alebo novším. Aplikácia funguje ako taký ladič slúchadiel, keďže si tu viete nastaviť úroveň izolácie okolia, odozvu, hlasitosť mikrofónu, obsahuje dB meter a nakoniec, v prípade, že je mikrofón prehnane hlasný, mobil vám zavibruje a upozorní vás na to. Je to teda celkom zaujímavá aplikácia, torá slúži ako doplnok k slúchadlám a len to ukazuje, že Etymotic sa naozaj pohybuje vo svete akustiky a dbá na rôzne detaily, dokonca aj na také, o ktorých by ste to ani nepovedali.

Etymotic mc3

Je to už nejaký čas, čo som sa naučil používať in-ear slúchadlá, ale tak nejak som sa opieral skôr o značky, o ktorých počujete na každom rohu a majú nejaké to renomé, ak ide o kvalitu. Lenže už párkrát som sa presvedčil, že kvalitu môžu mať aj také firmy, ktoré nemajú reklamy na skoro každom rohu. A tentoraz ma o tom presvedčili cenovo dostupné slúchadlá mc3 z dielne spoločnosti Etymotic, ktorá stojí práve za zrodom in-ear technológie. Mal som teda možnosť vypočuť si, ako by mali znieť pravé in-ear slúchadlá a netrvalo dlho, kým som zistil, že aj keď ide o slúchadlá do 100€ (čakal by som viac), tak že sa jedná o tak kvalitný kúsok elektroniky. Ponúkajú vyvážený zvuk, ktorý si vychutnáte pri klasických žánroch, kde bola hudba vytvorená s pomocou skutočných hudobných nástrojov a nebola vytvorená umelo na počítači. Znamená to teda, že ak ste priaznivcom rockovej hudby, tak tieto slúchadlá znejú dosť dobre. Horšie je to pri elektronickej hudbe, ktorú si tu nevychutnáte tak, ako by ste chceli, pretože tam sa cení mať výraznejšie basy. Tu sú primerané a rovnako tak aj výšky sú celkom vyvážené, takže z nich neohluchnete. Bonusom je použitie vysokokvalitných materiálov a zabezpečenie káblu kevlarom, čo je cítiť najmä na spojenom kábli.

Etymotic mc3
Etymotic mc3
  • Frekvenčný rozsah: 20 Hz – 15 kHz